För dig som företagare
Allmänna villkor för ChargeME
Allmänna villkor för ChargeME
2025-02-07
Ladda ner avtalsvillkoren
Innehåll
1. Tillämplighet
1.1 Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) gäller när Mölndal Energi Aktiebolag, org.nr 556488–8518 (”Mölndal Energi”), tillhandahåller tjänsten ChargeME, samt Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd till kunder (”Kunden”). Mölndal Energi och Kunden är nedan var för sig benämnda ”Part” samt gemensamt ”Parterna”.
1.2 Undantag till dessa Allmänna Villkor ska dokumenteras i skrift och vara undertecknade av behöriga ställföreträdare för båda Parterna för att vara bindande
1.3 I den mån dessa Allmänna Villkor innehåller bestämmelser som inte överensstämmer med Parternas huvudavtal gäller villkoren i huvudavtalet.
2. Definitioner
2.1 I dessa Allmänna Villkor har nedanstående uttryck följande betydelse:
Avtalet: Parternas skriftliga avtal om tillhandahållande av ChargeME samt Avhjälpande Serviceåtgärd och Årligt Underhåll med samtliga bilagor, inklusive dessa Allmänna Villkor.
Betallösningen: En betallösning som tillhandahålls av Mölndal Energi, i samarbete med Monta, och som möjliggör för Kunden att ta betalt av slutanvändare vid elbilsladdning.
ChargeME: Betallösningen och det servicepaket som Kunden valt.
Laddpunkterna: De laddpunkter för elbilsladdning som Betallösningen är kopplad till och som är föremål för Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd under Avtalet. Laddpunkterna ägs av Kunden och har installerats hos Kunden av tredjepart eller av Mölndal Energi enligt ett separat entreprenadavtal.
Monta: Mölndals Energis samarbetspartner Monta ApS som tillhandahåller programvaran för Betallösningen.
Service: Service avseende Betallösningen och/eller Laddpunkterna som ingår i Kundens valda servicepaket.
Avhjälpande Serviceåtgärd: Service avseende Betallösningen och/eller Laddpunkterna som inte ingår i det servicepaket som Kunden valt.
Tjänsten: Tillhandahållandet av ChargeME samt utförandet av Avhjälpande Serviceåtgärd och Årligt Underhåll.
Årligt Underhåll: Förebyggande underhåll avseende Laddpunkterna. Om inte annat avtalats mellan Parterna ska det årliga underhållet utföras enligt laddpunktstillverkarens anvisningar för underhåll av laddpunkten.
3. Tjänstens genomförande
3.1 Mölndal Energi ska genomföra Tjänsten i enlighet med Parternas Avtal.
3.2 Parterna ska samarbeta och samråda vid Tjänstens genomförande.
3.3 Mölndal Energi ska genomföra Tjänsten med för ändamålet lämpliga, kvalificerade och kompetenta medarbetare och på ett fackmannamässigt sätt.
3.4 Mölndal Energi får, såvida inte annat har överenskommits, anlita underkonsult för genomförandet av den del av Tjänsten som avser utförande av Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd. Om Mölndal Energi anlitar underkonsult ansvarar Mölndal Energi för såväl underkonsults arbete som för sitt eget. Mölndal Energi ska meddela Kunden innan underkonsult anlitas.
3.5 Kunden ska lämna Mölndal Energi tillgång till den information och det underlag avseende Kundens verksamhet som krävs för Tjänstens genomförande. Ska Tjänsten utföras hos Kunden ska Kunden lämna Mölndal Energi tillgång till lämplig arbetsplats och nödvändig infrastruktur.
3.6 Part som får kännedom om förhållande som kan medföra ändring av betydelse för genomförandet av den andra Partens åtaganden under Avtalet ska utan dröjsmål meddela den andra Parten.
4. Installation av ChargeME
4.1 En förutsättning för att Kunden ska kunna nyttja ChargeME är att Betallösningen installeras hos Kunden och integreras med Laddpunkterna. Kunden åtar sig att installera och integrera Betallösningen i enlighet med Mölndal Energis vid var tid gällande instruktioner.
4.2 Om Laddpunkterna med vilka Betallösningen ska integreras inte har installerats av Mölndal Energi åtar sig Kunden att anlita Mölndal Energi för att, som en del i ett uppkopplingsprojekt, förbereda Laddpunkterna för integrering med Betallösningen. Villkoren för genomförandet av uppkopplingsprojektet ska regleras i ett separat avtal mellan Parterna.
4.3 Om Kunden inte installerar eller integrerar Betallösningen i enlighet med Mölndal Energis instruktioner är Mölndal Energi inte ansvarig för eventuella fel, skada, funktionsstörningar, prestandaproblem eller andra negativa konsekvenser som Kunden drabbas av till följd av den felaktiga installationen.
5. Licens till programvara
5.1 Betallösningen innehåller programvara som tillhandahålls av Monta. Kunden är medveten om att Kundens användning av ChargeME förutsätter att Laddpunkterna integreras med Montas programvara.
5.2 Kunden erhåller, mot betalning av avtalad ersättning, en begränsad, icke-exklusiv licens att använda Montas programvara under avtalstiden.
5.3 Kunden får endast använda Montas programvara i enlighet med villkoren i Avtalet. Kunden får inte överföra, överlåta eller på annat sätt förfoga över den beviljade licensen för användning av Montas programvara utan föregående skriftligt godkännande från Monta.
5.4 Genom att ingå Avtalet garanterar Kunden att den inte kommer att använda Montas programvara i samband med olaglig, otillåten, bedräglig eller skadlig verksamhet, eller i samband med annan verksamhet som kan skada Montas eller Mölndal Energis rykte.
5.5 Kunden får tillgång till Betallösningen via en portal och mobilapp som tillhandahålls av Monta. [Kundens användning av portalen och mobilappen ska ske i enlighet med de separata användarvillkoren som anges monta.com/en-us/legal/terms-of-use/ och som kan och kommer att uppdateras från tid till annan.]
6. Betallösningen
6.1 Kunden är medveten om att Betallösningen tillhandahålls "i befintligt skick" och kan ändras, uppdateras, eller avbrytas när som helst utan föregående meddelande eller ansvar. Mölndal Energi kommer att göra rimliga ansträngningar för att meddela Kunden i förväg om ändringar, uppdateringar eller avbrott.
6.2 Kunden förbinder sig att vidta rimliga åtgärder för att säkerställa att Betallösningen inte utsätts för skadlig programvara, virus, trojaner, nätverksattacker eller andra former av sabotage eller skadlig kod. Kunden får inte medvetet sprida eller ladda upp skadlig kod eller utföra åtgärder som kan påverka Betallösningens säkerhet, funktionalitet eller tillgänglighet negativt.
6.3 Kunden ansvarar för att använda lämpliga säkerhetsåtgärder, såsom antivirusprogram och brandväggar, för att skydda sin egen utrustning och Betallösningens integritet. Vid misstanke om att Kundens konto eller system har blivit utsatt för skadlig kod eller på annat sätt utgör en risk för Betallösningens säkerhet, förbehåller sig Mölndal Energi rätten att tillfälligt avbryta åtkomsten till Betallösningen tills säkerheten kan garanteras.
7. Årligt underhåll
7.1 Om Kunden valt eller inte valt att köpa till Årligt Underhåll anges i Avtalet.
7.2 Årligt Underhåll ska utföras på de tidpunkter eller med de intervall som anges i Avtalet.
7.3 Om tidpunkterna för när Årligt Underhåll ska utföras inte anges i Avtalet ska Mölndal Energi meddela Kunden senast åtta arbetsdagar före varje underhållstillfälle. Kunden har rätt att, inom tre arbetsdagar från mottagandet av sådant meddelande, begära ombokning av underhållstillfället. Vid ombokning ska Mölndal Energi så långt möjligt visa skälig hänsyn till Kundens önskemål om tidpunkten för underhållstillfället.
8. Servicepaket
8.1 Mölndal Energis ska utföra service inom den tid och i den omfattning som följer av det servicepaket som Kunden har valt och som anges i Avtalet.
8.2 Om annat inte framgår av Avtalet innefattar respektive servicepaket de serviceåtgärder som beskrivs i Bilaga 1 - Servicepaket. Avhjälpande Serviceåtgärd sker mot en tillkommande kostnad för utförande.
8.3 I samtliga servicepaket ingår service avseende Betallösningen som tillhandahålls direkt via Monta i den chattfunktion som finns tillgänglig i portalen och/eller mobilappen. Mölndal Energi ansvarar inte för kvaliteten, tillgängligheten eller prestandan av den service som tillhandahålls direkt av Monta, och eventuella krav eller tvister relaterad till sådan service ska riktas direkt till Monta. Mölndal Energi ansvarar inte för några förluster, skador eller förseningar som uppstår till följd av service som utförs av Monta.
8.4 Kunden har rätt att byta servicepaket genom att skriftligen meddela Mölndal Energi. Det nya servicepaketet träder i kraft vid det månadsskifte som inträffar tidigast trettio (30) dagar efter att Mölndal Energi mottagit meddelandet om bytet.
8.5 Mölndal Energi förbehåller sig rätten att när som helst ändra, uppdatera eller justera innehållet och omfattningen av ett servicepaket. Sådana ändringar kan omfatta, men är inte begränsade till, tillägg av nya funktioner, borttagning av befintliga tjänster eller anpassning av servicenivåer. Mölndal Energi åtar sig att informera Kunden om sådana ändringar i rimlig tid innan de träder i kraft.
8.6 Om Mölndal Energis ändringar i ett servicepaket väsentligt påverkar Kundens möjlighet att använda servicepaketet på det sätt som ursprungligen avtalats, ska Parterna i god tro förhandla om eventuella justeringar av servicepaketet. Om parterna inte kan nå en överenskommelse gällande servicepaketet inom 60 dagar efter påbörjad förhandling, har Kunden rätt att säga upp Avtalet med 30 dagars uppsägningstid. Under förhandlingens gång ska Avtalet fortsätta att gälla på oförändrade villkor.
9. Avhjälpande serviceåtgärd
9.1 Mölndal Energi kan, på Kundens begäran, erbjuda Avhjälpande Serviceåtgärd. Sådan Avhjälpande Serviceåtgärd kan omfatta, men är inte begränsad till, felsökning på plats, reparation av laddpunkt, materialkostnad samt inköp av reservdelar.
9.2 Avhjälpande Serviceåtgärd tillhandahålls mot en extra kostnad enligt Mölndal Energis vid var tid gällande prislista.
9.3 Innan Avhjälpande Serviceåtgärd påbörjas ska Mölndal Energi skriftligen informera Kunden om kostnaden för den Avhjälpande Serviceåtgärd och den uppskattade tidsåtgången för densamma, och Kunden ska skriftligen godkänna dessa.
10. Journal över årligt underhåll och avhjälpande serviceåtgärd
Mölndal Energi ska, i samband med att Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd utförs under Avtalet, dokumentera sina iakttagelser och åtgärder i en journal eller liknande handling. En kopia av dessa noteringar ska efter varje underhålls- och servicetillfälle tillställas Kunden.
11. Löpande tillsyn och skötsel utförd av kunden
Kunden ska utföra nödvändig löpande tillsyn och skötsel av Betallösningen och Laddpunkterna, samt föra journal över den aktuella driften och skötseln, i enlighet med laddpunktstillverkarens vid var tid gällande instruktioner.
12. Originaldelar
Om annat inte avtalats ska Mölndal Energi och Kunden vid utförande av Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd respektive löpande tillsyn och skötsel endast använda delar av originalfabrikat eller motsvarande kvalitet.
13. Ensamrätt
Utöver de fall som anges i punkterna 18 och 19 har Kunden inte rätt att utan Mölndal Energis föregående skriftliga godkännande själv eller genom annan låta utföra Årligt Underhåll eller Avhjälpande Serviceåtgärd avseende Betallösningen eller Laddpunkterna som enligt Avtalet ska utföras av Mölndal Energi. Om Kunden gör det, upphör Mölndal Energis ansvar för tidigare utfört Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd som berörs av åtgärderna.
14. Arbetsmiljö
14.1 Kunden är ansvarig för arbetsmiljön vid arbete i Kundens lokaler och ska, i enlighet med gällande arbetsmiljölagstiftning, förebygga att Mölndal Energis personal drabbas av ohälsa eller olycksfall.
14.2 Kunden ska se till att Mölndal Energis personal upplyses om de risker som kan finnas på arbetsplatsen och risker vid användning av verktyg och utrustning som tillhandahålls av Kunden.
14.3 Mölndal Energi ska underrätta Kunden om de särskilda risker som är förenade med genomförandet av Tjänsten och har rätt att begära att Kunden vidtar nödvändiga förebyggande åtgärder.
15. Teknisk dokumentation
Kunden är skyldig att tillhandahålla sådan teknisk dokumentation som Kunden förfogar över och som behövs för att utföra Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd avseende Betallösningen och/eller Laddpunkterna. Motsvarande gäller den journal över drift och skötsel som Kunden är skyldig att föra enligt punkt 11.
16. Priser och betalningsvillkor
16.1 För ChargeME ska Kunden betala det pris som framgår av huvudavtalet.
16.2 För Årligt Underhåll och Avhjälpande Serviceåtgärd ska Kunden betala det pris som framgår av Mölndal Energis vid var tid gällande prislista.
16.3 Mölndal Energis prislista finns tillgänglig på se. Samtliga priser och avgifter i prislistan anges i SEK exklusive mervärdesskatt och andra tillkommande skatter.
16.4 Priserna för ChargeME, Årligt Underhåll samt Avhjälpande Serviceåtgärder kan justeras av Mölndal Energi. Sådana prisjusteringar ska meddelas Kunden skriftligen via e-post senast trettio (30) dagar före det datum då det nya priset träder i kraft. Meddelandet ska innehålla information om de nya priserna samt datum för ikraftträdandet.
16.5 Betalning ska ske mot faktura. Om annat inte överenskommits ska Mölndal Energi fakturera Kunden månadsvis i efterskott.
16.6 Kunden ska betala mottagen faktura senast den förfallodag som anges i respektive faktura. Om ingen förfallodag anges ska betalning ske inom 30 dagar från fakturadatumet.
16.7 Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) från förfallodagen till dess att full betalning är mottagen, samt skälig ersättning för kostnader som uppstår på grund av den försenade betalningen (t.ex. kostnad för påminnelseavgifter och inkassokostnader). Om förseningen överstiger 14 dagar har Mölndal Energi vidare rätt att tillfälligt avbryta genomförandet av Tjänsten till dess att full betalning är mottagen. Ett sådant avbrott ska föregås av skriftligt meddelande från Mölndal Energi och befriar inte Kunden från skyldigheten att betala fakturor eller andra avgifter som ska betalas till Mölndal Energi.
17. Kundens försening
17.1 Om Kunden inte kan ge Mölndal Energi tillgång till Laddpunkterna på avtalad eller aviserad tidpunkt och detta resulterar i att Mölndal Energi inte kan genomföra Tjänsten, ska Kunden genast underrätta Mölndal Energi om det i skrift.
17.2 Kunden ska, oavsett orsaken därtill, ersätta Mölndal Energi för eventuell skada och kostnader som Mölndal Energi drabbas av till följd av att Mölndal Energi inte får tillgång till Laddpunkterna på avtalad eller aviserad tidpunkt.
17.3 Utöver vad som anges i denna punkt 17 har Mölndal Energi inte rätt till ersättning på grund av Kundens försening.
18. Mölndal Energis försening
18.1 Om Mölndal Energi inte genomför Tjänsten på avtalad eller aviserad tidpunkt och sådan försening inte beror på Kunden, har Kunden rätt att skriftligen meddela Mölndal Energi en slutlig frist, som inte får understiga 30 dagar, inom vilken Mölndal Energi ska genomföra Tjänsten. Om Mölndal Energi inte gör detta, har Kunden rätt att själv eller genom annan genomföra den försenade delen av Tjänsten. Mölndal Energi ska ersätta Kunden de merkostnader som sådant genomförande medfört, med undantag för de fall där förseningen beror på force majeure enligt punkt 27.
18.2 Utöver vad som anges i denna punkt har Kunden inte rätt till ersättning på grund av Mölndal Energis försening.
19. Mölndal Energis ansvar
19.1 Om Mölndal Energi vid genomförandet av Tjänsten inte fullgjort sina åligganden enligt Avtalet eller om genomförandet av Tjänsten i övrigt inte utförts fackmässigt, ska Mölndal Energi på egen bekostnad snarast möjligt avhjälpa de aktuella felen och/eller bristerna.
19.2 Om inte annat har avtalats, ansvarar Mölndal Energi för bristfälligheter i utfört Årligt Underhåll så länge Avtalet löper och därefter under en tid av sex månader, och för Avhjälpande Serviceåtgärd under en tid av ett år sedan aktuell Serviceåtgärd utförts. För delar som Mölndal Energi tillhandahållit enligt Avtalet ansvarar Mölndal Energi för fel som visar sig under en tid av ett år från installationen eller, om Mölndal Energi inte utfört installationen, från det att Mölndal Energi tillhandahållit delen.
19.3 Underlåter Mölndal Energi att avhjälpa brister eller fel i Tjänsten inom skälig tid efter Kundens reklamation enligt punkt 20, får Kunden efter skriftligt meddelande till Mölndal Energi, själv eller genom annan utföra sådant avhjälpande på Mölndal Energis bekostnad, under förutsättning att Kunden väljer det mest kostnadseffektiva alternativet för avhjälpande.
20. Reklamation
20.1 Visar sig sådana brister eller fel som nämns i punkt 19, ska Kunden utan oskäligt uppehåll, och senast inom 14 dagar från att han upptäckt eller borde upptäckt bristen eller felet, skriftligen underrätta Mölndal Energi om det.
20.2 Om Kunden inte reklamerar utan oskäligt uppehåll, förlorar Kunden rätten att framställa krav mot Mölndal Energi med anledning av bristerna eller felen.
21. Åtgärder vid risk för skada
Vid bristfälligt utfört Årligt Underhåll eller Avhjälpande Serviceåtgärd enligt punkt 19, som på grund av risk för skada fordrar omedelbara åtgärder, är Kunden skyldig att vidta de åtgärder som behövs för att förhindra eller begränsa skada (om inte Mölndal Energi omedelbart kan utföra dessa åtgärder). Kunden har rätt till rimlig ersättning från Mölndal Energi för nödvändiga kostnader som åtgärderna medfört.
22. Immateriella rättigheter
22.1 Mölndal Energi, eller i förekommande fall Monta, behåller den fulla äganderätten till alla immateriella rättigheter i ChargeME, inklusive all dokumentation, teknik, know-how, utveckling, framtida versioner och data.
22.2 Ingenting i Avtalet ska betraktas som en överlåtelse eller överföring av immateriella rättigheter från Mölndal Energi, eller Monta, till Kunden.
22.3 Kunden bekräftar och samtycker till att inte utföra några aktiviteter som skulle kunna göra intrång i Mölndal Energis eller Montas immateriella rättigheter, eller att skapa en kopia av programvaran bakom Betallösningen.
22.4 För det fall Mölndal Energi eller Monta utför utveckling, design eller implementering specifikt för Kunden ska äganderätten till den aktuella utvecklingen, designen eller implementeringen uteslutande tillfalla Mölndal Energi, eller i förekommande fall Monta, om inte annat uttryckligen överenskommits i ett separat avtal.
22.5 Ingen av Parterna får använda den andra Partens varumärken, koder, ritningar eller specifikationer utan föregående skriftligt tillstånd från den andra Parten.
23. Personuppgifter
I den mån Parterna behandlar personuppgifter i samband med uppfyllandet av deras respektive åtaganden under Avtalet, åtar sig Parterna att följa tillämplig dataskyddslagstiftning, inklusive men inte begränsat till Europaparlamentets och Rådets förordning (eu) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (GDPR), och annan tillämplig nationell och internationell lagstiftning. Parterna förbinder sig vidare att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att säkerställa skyddet av personuppgifterna, och att ingå sådana eventuella avtal, inklusive men inte begränsat till personuppgiftsbiträdesavtal, som Parterna enligt GDPR behöver ingå.
24. Ansvarsbegränsning
24.1 Mölndal Energi ansvarar inte för fel eller skada som beror på omständigheter som Mölndal Energi inte råder över, såsom oriktig användning av Betallösningen, felaktigt utförd löpande tillsyn och skötsel från Kundens sida enligt punkt 11, felaktigt Årligt Underhåll eller Avhjälpande Serviceåtgärd från Kundens sida enligt punkt 3 och oriktiga åtgärder enligt punkt 21. Mölndal Energi svarar inte heller för normal förslitning eller försämring.
24.2 Mölndal Energis högsta sammanlagda ansvar för alla krav under eller relaterat till detta Avtal är begränsat till det totala belopp som faktiskt har betalats av Kunden till Mölndal Energi enligt detta Avtal under den tolvmånadersperiod som omedelbart föregått tidpunkten för händelsen som kravet grundar sig på (eller om flera händelser, den senaste). Om händelsen som kravet grundar sig på inträffar under den första tolvmånadersperioden, ska beloppet som procentsatsen beräknas på motsvara ett uppskattat belopp för den aktuella perioden.
24.3 Mölndal Energi ska under inga omständigheter vara ansvarig för indirekt skada, innefattande men inte begränsat till utebliven vinst, förlorad produktion eller förlorad eller skadad goodwill.
24.4 Ansvarsbegränsningarna i punkterna 2 och 24.3 ska inte gälla skador orsakade genom uppsåt eller grov oaktsamhet.
24.5 I den omfattning som Mölndal Energi åläggs ansvar gentemot tredje man för skada som uppkommit i samband med fullgörande av Avtalet, är Kunden skyldig att hålla Mölndal Energi fullt ut skadeslös.
24.6 Framställer tredje man krav mot Mölndal Energi eller Kunden på ersättning för skada eller förlust som avses i denna punkt, ska andra Parten genast meddelas i skrift.
25. Avtalstid och uppsägning
25.1 Avtalet ska börja gälla när det undertecknats av båda Parterna och gäller under den tid som anges i huvudavtalet.
25.2 Vardera Part har rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om:
a) motparten i väsentlig mån underlåtit att fullgöra sina förpliktelser enligt detta Avtal; eller
b) motparten försatts i konkurs, inlett företagsrekonstruktion, inlett ackordsförfarande eller annars kan anses vara på obestånd; eller
c) motparten är föremål för större förändringar i lednings- eller ägarförhållanden som påverkar uppsägande Parts berättigade intressen, eller om motparten hamnat under direkt eller indirekt ledning eller kontroll av någon person, juridisk eller fysisk, som uppsägande Part inte kan acceptera som indirekt part i detta Avtal.
25.3 Uppsägning ska alltid ske skriftligen och utan oskäligt uppehåll efter det att den omständighet som åberopas som uppsägningsgrund blivit känd för den uppsägande Parten.
26. Sekretess
26.1 Parterna förbinder sig att under avtalstiden samt under en tid om 2 år därefter inte utan den andra Partens föregående skriftliga medgivande utlämna eller avslöja information (oavsett om den är i muntlig, skriftlig elektronisk eller annan form) om den andra Partens verksamhet som kan vara att betrakta som affärs- eller yrkeshemlighet eller på annat sätt använda sådan information för något annat ändamål än för Parts fullgörande av sina åtaganden enligt detta Avtal. Information som Part angivit vara konfidentiell ska alltid betraktas som affärs- eller yrkeshemlighet.
26.2 Sekretessåtagandet gäller inte sådan information som Part kan visa blivit känd för denne på annat sätt än genom detta Avtal eller som är allmänt känd. Sekretessåtagandet gäller inte heller när Part enligt lag, författning, börsreglering eller myndighets beslut är skyldig att lämna ut uppgifter.
27. Force majeure
27.1 Om fullföljandet av något av Parternas åtaganden enligt Avtalet försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som part inte kunnat råda över, exempelvis datavirus, arbetskonflikt, eldsvåda, krig, vulkanutbrott, mobilisering eller militärinkallelser av större omfattning, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, myndighetsbestämmelser, uppror och upplopp, pandemi, inskränkningar i fråga om drivkraft, varor och energi samt del eller försening i leveranser från underleverantörer på grund av omständigheter som här angivits, ska detta utgöra befrielsegrund, som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från påföljder.
27.2 Om Avtalets fullgörande till väsentlig del förhindras för längre tid än tre månader på grund av omständigheter som anges i punkt 1, har vardera Parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Ingen Part ska ha ett ansvar gentemot den andra Parten med anledning av uppsägning av Avtalet på grund av omständigheter som anges i punkt 27.1.
28. Överlåtelse
Kunden har inte rätt att överlåta detta Avtal eller rättighet hänförlig till detta Avtal utan Mölndal Energis skriftliga medgivande.
29. Fullständig reglering
Avtalet utgör Parternas fullständiga reglering av alla frågor som Avtalet berör. Alla skriftliga eller muntliga åtaganden och utfästelser som föregått Avtalet ersätts av innehållet i detta Avtal.
30. Ändringar och tillägg
30.1 Eventuella ändringar och/eller tillägg till Avtalet ska, för att vara bindande, avfattas skriftligen och vara undertecknade av behöriga ställföreträdare för båda Parterna.
30.2 Mölndal Energi har, oaktat vad som anges i punkt 1, rätt att från tid till annan uppdatera dessa Allmänna Villkor. Ändringar kommer att meddelas Kunden senast två månader innan ikraftträdandet via e-post. Ändringar av redaktionell karaktär eller av meningsuppbyggnad, styckesindelning eller liknande kan dock genomföras utan föregående meddelande till Kunden. Den gällande versionen av dessa Allmänna Villkor finns publicerad på molndalenergi.se.
31. Bestämmelses ogiltighet
Skulle någon bestämmelse i Avtalet eller del därav befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att Avtalet i dess helhet är ogiltigt utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar Parts utbyte av eller prestation enligt Avtalet, skälig jämkning i Avtalet ske.
32. Tillämplig lag och tvistelösning
32.1 Svensk rätt med undantag för svenska lagvalsregler ska gälla för Avtalet.
32.2 Tvister som uppstår i anledning av Avtalet ska avgöras i första instans av tingsrätten i Göteborg.
32.3 Det förhållandet att tvist uppstått befriar inte Kunden från skyldighet att erlägga betalning enligt Avtalet eller att i övrigt fullgöra sina åligganden.
Bilaga 1 – Servicepaket
Denna bilaga beskriver de serviceåtgärder som ingår i respektive servicepaket, i enlighet med punkt 8.2 i Allmänna Villkor för ChargeME. Om inte annat anges i Avtalet omfattar respektive servicepaket de åtgärder som specificeras nedan.
1. Bas
1.1 Felavhjälpning på distans: Vid eventuella problem kan Mölndal Energis Kundservice assistera med felsökning på distans åt Kunden (vardagar kl. 9-16). Felsökningen är begränsad till att analysera de felkoder som laddaren genererar i Montas system och, baserat på dessa, försöka fastställa problemet.
1.2 Omstart av laddpunkt på distans: Mölndal Energis Kundservice kan hjälpa till med att starta om laddpunkten på distans.
1.3 Support för betalning dygnet runt: Chattsupport för Kundens användare som använder laddstationerna. Chatten är tillgänglig dygnet runt i Monta-appen.
1.4 Telefon-support: Direkttelefon för support till Mölndal Energis Kundservice (vardagar kl. 9-16).
1.5 Tekniker på plats inom 10 dagar: Vid skriftlig begäran från Kunden om avhjälpande serviceåtgärd från Mölndal Energi, och efter skriftlig överenskommelse om kostnaden, kommer en tekniker att påbörja arbetet hos Kunden inom 10 arbetsdagar från överenskommelsen.
2. Medium
2.1 Felavhjälpning på distans: Vid eventuella problem kan Mölndal Energis Kundservice assistera med felsökning på distans åt Kunden (vardagar kl. 9-16). Felsökningen är begränsad till att analysera de felkoder som laddaren genererar i Montas system och, baserat på dessa, försöka fastställa problemet.
2.2 Omstart av laddpunkt på distans: Mölndal Energis Kundservice kan hjälpa till med att starta om laddpunkten på distans.
2.3 Support för betalning dygnet runt: Chattsupport för Kundens användare som använder laddstationerna. Chatten är tillgänglig dygnet runt i Monta-appen.
2.4 Telefon-support: Direkttelefon för support till Mölndal Energis Kundservice (vardagar kl. 9-16).
2.5 Hjälp med administration: Mölndal Energi hjälper Kunden löpande att administrera Monta-systemet. Hjälp med administration kan omfatta, men är inte begränsad till, lägga till nya medlemmar till Kundens Monta-team, korrigering av prissättning, schemalägga privat och publik laddning för laddpunkterna.
2.6 Tekniker på plats inom 3 dagar: Vid skriftlig begäran från Kunden om avhjälpande serviceåtgärd från Mölndal Energi, och efter skriftlig överenskommelse om kostnaden, kommer en tekniker att påbörja arbetet hos Kunden inom 3 arbetsdagar från överenskommelsen.
3. Stor
3.1 Felavhjälpning på distans: Vid eventuella problem kan Mölndal Energis Kundservice assistera med felsökning på distans åt Kunden (vardagar kl. 9-16). Felsökningen är begränsad till att analysera de felkoder som laddaren genererar i Montas system och, baserat på dessa, försöka fastställa problemet.
3.2 Omstart av laddpunkt på distans: Mölndal Energis Kundservice kan hjälpa till med att starta om laddpunkten på distans.
3.3 Support för betalning dygnet runt: Chattsupport för Kundens användare som använder laddstationerna. Chatten är tillgänglig dygnet runt i Monta-appen.
3.4 Telefon-support: Direkttelefon för support till Mölndal Energis Kundservice (vardagar kl. 9-16).
3.5 Hjälp med administration: Mölndal Energi hjälper Kunden löpande att administrera Monta-systemet. Hjälp med administration kan omfatta, men är inte begränsad till, lägga till nya medlemmar till Kundens team, korrigering av prissättning, schemalägga privat och publik laddning för laddpunkterna.
3.6 Övervakning av laddstationer: Mölndal Energi övervakar laddpunkterna och tar proaktivt kontakt med Kunden om någon laddpunkt ger ifrån sig ett felmeddelande med tillhörande felkod i Monta-systemet.
3.7 Tekniker på plats inom 3 dagar: Vid skriftlig begäran från Kunden om avhjälpande serviceåtgärd från Mölndal Energi, och efter skriftlig överenskommelse om kostnaden, kommer en tekniker att påbörja arbetet hos Kunden inom 3 arbetsdagar från överenskommelsen.
3.8 Personlig kontaktperson: Kunden får en personlig kontaktperson ifrån Mölndal Energi som genomför en årlig avstämning. Den årliga avstämningen kan omfatta, men är inte begränsad till, beläggningsgradsanalys av Kundens laddpunkter, genomgång av prissättning. Kunden kan använda Personlig kontaktperson som direktkontakt vid behov av administration i betalsystemet.