Hoppa till huvudinnehåll
90 sekunders väntetid Genomsnitt under 2024
Kundnöjdhet 9,6 Äntligen en riktig kundservice
Fossilfritt, förnybart eller solel Du väljer, du byter när du vill
8% billigare el Än marknadsmedelpriset
Full koll med Watter Vår app med 4.4 i betyg på App Store

För dig som prvatperson

Avtalsvillkor för EL-trygg

Avtalsvillkor för EL-trygg

2025-02-11

Ladda ner avtalsvillkoren

1. Inledning

1.1 De här avtalsvillkoren (nedan "Avtalsvillkoren") gäller för vår tjänst EL-trygg ("Tjänsten" eller "EL-trygg") mellan Mölndal Energi AB, org. nr 556488-8518 (nedan "vi" eller "oss") och konsumenter (nedan "du" eller "dig").  

1.2 Vi åtar oss att ge dig personlig energirådgivning via telefon och att ansluta dig till en obligatorisk gruppförsäkring för att ge dig ekonomisk ersättning vid oförutsägbara händelser i form nedsatt arbetsförmåga, ofrivillig arbetslöshet samt kritisk sjukdom.

1.3 Vill du komma i kontakt med oss gör du det enklast genom att skriva till kundservice@molndalenergi.se, eller ringa till kundservice på telefonnummer 031 – 86 65 40. Du kan även skicka brev till oss på adressen Box 34, 431 21 Mölndal eller besöka oss på vårt kontor på Aminogatan 21 i Mölndal. Mer information om oss hittar du på molndalenergi.se.

1.4 Om du skulle ångra att du har ingått avtal med oss har du enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att göra det. För att du ska kunna använda dig av ångerrätten måste du meddela vår kundservice att du ångrar dig inom 14 dagar från att du fått en skriftlig avtalsbekräftelse från oss. På Konsumentverkets hemsida finns också en ångerblankett som du kan använda om du ångrar att du ingått avtal med oss.

1.5 Vi kan komma att göra en kreditkontroll på dig innan vi ingår avtal. Detta gör vi för att kunna känna oss trygga med att du kommer att betala dina fakturor, vilket i sin tur gör det möjligt för oss att leverera bra och prisvärda produkter till alla våra kunder.

1.6 För information om hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi till molndalenergi.se. Har du inte möjlighet att besöka sidan eller har ytterligare frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundservice via telefon på 031-86 65 40.

2. Avtalsdokument

2.1 När du beställt EL-trygg från oss får du en skriftlig bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning och information om de villkor vi har kommit överens om nedan (”Avtalsbekräftelsen”).

2.2 Mellan dig och oss gäller:

  1. Avtalsbekräftelsen
  2. Avtalsvillkoren

Tillsammans bildar Avtalsbekräftelsen och Avtalsvillkoren det avtal som gäller mellan dig och oss (”Avtalet”).

2.3 Om det skulle vara något i Avtalsbekräftelsen och Avtalsvillkoren som inte stämmer överens med varandra gäller villkoren i ovan nämnd ordning.

3. Vårt åtagande

3.1 Vi ger dig personlig energirådgivning. Genom att analysera hur och när du använder energi ger vi dig konkreta tips för att optimera din energianvändning och minska dina kostnader. Vi tar hänsyn till de specifika förutsättningarna för ditt hushåll och identifierar möjliga åtgärder för effektivisering. Utöver råd kring din förbrukning får du även aktuell information om energimarknaden, prisutveckling som kan påverka dina framtida kostnader och möjligheter. För att ta del av energirådgivningen samt information om elmarknaden kan du kontakta oss på telefonnummer 031- 86 65 96 under arbetsdagar mellan klockan 09:00 och 16:00.

3.2 För att ge dig trygghet vid oförutsägbara händelser i form av nedsatt arbetsförmåga, ofrivillig arbetslöshet samt kritisk sjukdom omfattas du av en obligatorisk gruppförsäkring som tillhandahålls av Mysafety Försäkringar AB (”MySafety”), se bifogade Försäkringsvillkor för fullständiga villkor.

4. Ditt åtagande

4.1 För att vi ska kunna nå dig behöver vi ha dina kontaktuppgifter (mobilnummer, mail- och postadress samt eventuell faktureringsadress). Du ansvarar för att meddela oss om dina kontaktuppgifter ändras. Du kan när som helst ändra dina kontaktuppgifter på mina sidor som du hittar på molndalenergi.se.

4.2 För att du ska omfattas av gruppförsäkringen behöver du kontrollera att du uppfyller följande krav:

  • Är folkbokförd och stadigvarande bosatt i Sverige
  • Har fyllt 18 år men inte 70 år
  • Är fullt arbetsför, med fullt arbetsför menas bland annat att du utför ditt vanliga arbete utan hinder. För fullständiga villkor se bifogade Försäkringsvillkor.

4.3 Du ansvarar för att själv ta del av fullständiga försäkringsvillkor från MySafety, se bifogade Försäkringsvillkor.

5. Priser och betalningsvillkor

5.1 Tjänstens avgift för innevarande månad faktureras efterföljande månad. Du ska betala dina fakturor senast den förfallodag som står i fakturan, förfallodagen infaller tidigast 20 dagar efter det att vi har skickat fakturan till dig. Du kan välja att betala genom autogiro, e-faktura, mailfaktura eller pappersfaktura. Du ansluter dig till autogiro och e-faktura hos din internetbank. Vill du ha mailfaktura hör du av dig till vår kundservice och gör du inget val får du pappersfaktura.

5.2 Vi fakturerar enligt gällande prislista som du hittar på molndalenergi.se. Vi förbehåller oss rätten att justera priserna genom att skriftligen meddela dig senast två (2) månader innan de nya priserna börjar gälla. Notera att du alltid har rätt att säga upp Avtalet enligt punkt 6.3 nedan.

5.3 Skulle du inte betala i tid har vi rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) och skälig ersättning för kostnader som uppstår på grund av den försenade betalningen (t.ex. kostnad för påminnelseavgifter och inkassokostnader).

5.4 Om betalning uteblir i mer än 14 dagar har vi rätt att säga upp Tjänsten, inklusive den obligatoriska försäkringen som ingår. Uppsägningen träder i kraft omedelbart efter att skriftligt meddelande har skickats från Mölndal Energi. Du är fortfarande skyldig att betala alla utestående fakturor och avgifter som ska betalas till Mölndal Energi.

5.5 Om Avtalet avslutas i förtid har du inte rätt till återbetalning för redan erlagd betalning.

6. Avtalstid och uppsägning

6.1 Avtalet börjar gälla från och med det datum som anges i Avtalsbekräftelsen. Avtalet gäller därefter tills vidare.

6.2 Om vi gör en prisjustering skickar vi en prisavisering till dig senast två (2) månader i förväg. I prisaviseringen informerar vi om de nya avtalsvillkoren samt prisförändringen. Om du inte accepterar de nya villkoren kan du välja att avsluta avtalet genom att meddela oss senast trettio (30) dagar innan de nya villkoren börjar gälla. Om vi inte hör något från dig fortsätter avtalet enligt de villkor som anges i prisaviseringen.

6.3 Du och vi kan säga upp avtalet när som helst. Avtalet upphör då att gälla det månadsskifte som inträffar tidigast trettio (30) dagar efter uppsägningen oaktat den leveransperiod som anges i Avtalsbekräftelsen.

6.4 Du kan säga upp Avtalet på molndalenergi.se eller genom att kontakta vår kundservice via telefon, mail eller brev. När vi har tagit emot din uppsägning skickar vi en bekräftelse via mail eller vanlig post till den adress som du har uppgett.

7. Ansvar och ansvarsbegränsning

7.1 Om Mölndal Energi inte fullföljer avtalet med dig har du rätt till ersättning för den skada du lidit om inte Mölndal Energi visar att underlåtenheten att fullfölja avtalet beror på ett hinder utanför Mölndal Energis kontroll som Mölndal Energi inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

7.2 Rätten till ersättning omfattar inte skada hänförlig till näringsverksamhet.

7.3 Du ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa din skada. Försummar du det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån.

8. Ändringar och tillägg

8.1 Avtalsvillkoren gäller tills vidare. Om vi ändrar Avtalsvillkoren under pågående avtalstid kommer vi att meddela dig minst två (2) månader innan ändringarna träder i kraft. Vi kan informera dig om ändringar i avtalsvillkoren via mail eller annan elektronisk kommunikation.

8.2 Ändring av redaktionell karaktär eller ändring av meningsuppbyggnad, styckesindelning eller liknande kan genomföras utan att vi först informerar dig.

9. Lag och tvistelösning

9.1 Tvist avseende giltighet, tolkning och tillämpning av Avtalet ska i första hand avgöras genom förhandlingar mellan parterna. Om sådana förhandlingar inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten på din begäran prövas av Allmänna reklamationsnämnden. Tvisten kan även prövas av allmän domstol.


 

 

 

Skriv ut sidan, eller kicka på knappen för att hämta villkoren som PDF!

Ladda ner nu!