Elbilsmarknaden ökar kraftigt som ett svar på att våra transporter måste bli mer hållbara. En baksida med elbilstillverkningen är batterierna som kräver mycket resurser och bidrar till utsläpp vid tillverkning. Hur miljövänligt är elbilsbatteriet?
Med dagens batteriteknik krävs metaller och mineraler som litium, mangan och kobolt, och bara gruvdriften för att utvinna dessa har stor miljöpåverkan. Dessutom krävs mycket energi vid tillverkning.
IVL Svenska Miljöinstitutet publicerade 2017 en metastudie om klimatutsläpp från tillverkning av litiumjonbatterier som fick mycket uppmärksamhet. Slutsatsen då var att produktionen kan anses ge upphov till mellan 150 och 200 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme och batterikapacitet (kg CO2-ekv/kWh). En av anledningarna till de höga koldioxidutsläppen var att elen som användes vid tillverkningen till 50 - 70 procent hade fossilt ursprung.
Under hösten 2019 släppte de en uppdaterad version av studien. En av anledningarna var att den tidigare studien ibland använts som motargument till elbilar och de ville därför uppdatera statistiken för att ge en nyanserad och aktuell bild av verkligheten. De hade nu tittat även på studier gjorda efter 2017. Det nya intervallet för utsläpp från tillverkning beräknades till 61–106 kg CO2-ekv/kWh. Siffrorna från 2017 och 2019 går inte att jämföra rakt av då de bland annat inte räknade in återvinning av batterierna i 2019 års studie. Men resultatet visar ändå enligt författarna att utsläppen nu är lägre än vad man tidigare trott och att de minskar ju mer storskalig och utvecklad produktionen blir.
En av anledningarna till minskningen var att tillverkningen i högre grad görs med förnybar el. I den första studien hade det också funnits med livscykelanalyser som hade några år på nacken och beskrev batteriproduktion i en tidig fas. När utvecklingen går framåt och tillverkningen görs i allt större skala så går det att göra den mer resurseffektiv. Nya fabriker som kan köra fullskaligt kan effektivisera sin elanvändning på ett annat sätt.
Samtidigt påpekar artikelförfattarna att det finns en brist på studier med jämförbara data. EU har infört nya regler för produktkategorisering (PEFCR) som förhoppningsvis gör att det kommer finnas mer jämförbara data framöver.
Det är alltså inte helt enkelt att säga exakt hur stort avtryck elbilsbatterierna har på miljön, men det ser ut att vara lägre än vad man först trodde. Vad som är bra att ha med sig vid köp av ny bil är att all form av nybilstillverkning är mycket energikrävande och miljöpåverkande. Så oavsett val av bil så kommer den göra avtryck på miljön innan den börjar rulla på vägarna. Elbilens styrka är att när det kommer till utsläpp vid användning så utklassar den fossildrivna bilar, så länge den laddas med fossilfri el.
Det som du kan göra är att först och främst fundera på om du verkligen behöver en ny bil, kanske kan kollektivtrafik eller cykel vara goda alternativ. Om du väljer att köpa en ny bil, se till att val av bil är ett noga genomtänkt beslut. När du köper en elbil, fråga säljaren om tillverkningen av bilen och främst batteriet. Och se till att alltid ladda den med fossilfri el.
Här kan du läsa studien från Svenska Miljöinstitutet från 2019
Funderar du på att skaffa laddstolpar till din verksamhet eller din parkering?
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Regelverket för samfälligheter och moms har ändrats fram och tillbaka de …
Här finns massor bra att läsa