Idag syns en och annan elbil på gatorna. Om några år kommer elbilen att vara lika vanlig och självklar som mobiltelefonen är idag. Vid det laget lär vartenda företag tillhandahålla elbilsladdning på parkeringen. Så frågan är när det är rätt läge för just ditt företag att skaffa laddstolpar? Svaret är: Nu!
Tillför detta någon verklig nytta i mitt företag? Behövs det verkligen redan? Om jag väntar för länge, får konkurrenterna då en fördel? Som företagare måste du ständigt överväga när det är rätt läge att investera i ny teknik. Datorer, mobiltelefoner och internet – som är självklarheter idag – gav en gång i tiden företagaren stor vånda när en eventuell investering skulle vägas mot en nytta som kanske inte var helt tydlig.
Det är på liknande sätt med den nya elfordonstekniken som kräver laddningsmöjligheter. Dock finns också vissa skillnader: den här gången vet vi redan från början vilken nytta tekniken kommer att medföra. Vi vet också av erfarenhet att omställningen kommer att gå snabbt.
Den optimala tiden för att investera i laddstolpar beror helt på vilka parametrar som används. Investeringskostnaden är enkel att räkna fram, men ROI blir desto svårare. För vilket värde kan sättas på en kund som förväntar sig en laddstolpe – och så finns det ingen...? Eller värdet av att anställda får en stressfaktor mindre när bilen kan stå på laddning även under arbetstid?
Du har ju en kaffemaskin på företaget. Att både anställda och kunder ska ha kaffe är självklart. Kanske har du också en sådan där exklusiv maskin som maler bönorna och droppar ut finkaffe med crèma i en tjock porslinskopp? När sådana kaffemaskiner kom ut på arbetsplatserna blev det ofta en "snackis" vid kaffehörnan. Besökande kunder (från företag där det bara fanns det vanliga blaskiga kaffet) blev imponerade, och de anställda tyckte att den fina kaffemaskinen gjorde arbetsplatsen ännu bättre.
Kaffemaskin och laddstolpe. Båda behövs, och båda kan användas för att ge en bättre användarupplevelse – oavsett vem användaren är.
Om ett antal år kommer laddstolparna att vara så vanliga att ingen längre tänker på dem. Men än så länge är laddstolpen inte bara en laddare, utan också en pelare som sänder ut signaler om vad ditt företag står för.
Laddstolpe på parkeringen berättar för marknaden att ditt företag proaktivt satsar på ny teknik. Den säger att ditt företag tidigt väljer att ta ett miljö- och klimatansvar. Den säger också att du bryr dig så mycket om dina besökande kunder, att de bekvämt kan ladda sin bil när de besöker ditt företag. Allt sådant skapar kundnöjdhet, och du kan berätta om det i din marknadskommunikation. Det ger en extra finish på ditt varumärke.
Till dina anställda signalerar laddstolpen att de jobbar på ett företag som tar ansvar för miljö och klimat. Att det finns en omtanke om de anställda, och att du gör tillvaron enklare för dem genom att de kan ladda sina elbilar på jobbet. Sådant bidrar till att skapa nöjda och stolta medarbetare.
När elbilar blir så vanliga att laddstolpar på företagets parkering är en fullständig självklarhet, då måste du investera och stolpen ger inget annat värde än just laddningsmöjligheten. Fram tills dess får du också värden som på olika sätt stärker ditt varumärke. Det är många företag som inser detta, så därför är rätt tid att investera i laddstolpar: nu!
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Regelverket för samfälligheter och moms har ändrats fram och tillbaka de …
Här finns massor bra att läsa