Hur säkerställer jag att vår elbilsladdning kommer funka även i framtiden?
Elbilsladdning är en förhållandevis stor investering för många företag och bostadsrättsföreningar. Därför är det inte konstigt att många känner sig oroliga för att deras laddboxar och laddstolpar kommer vara utdaterade om några år. Här är mina fyra råd för hur du framtidssäkrar din elbilsladdning.
Elbilsmarknaden utvecklas i hög fart och det är svårt att veta vad som kommer i framtiden. Det kan kännas överväldigande, men jag tycker inte att det ska hindra dig från att göra en investering, då det finns ett behov av laddstationer här och nu.
Det du kan göra är att se till att dina laddstationer är förberedda för framtiden. Därför har jag sammanställt fem saker som är viktiga att tänka på.
1. Välj laddpunkter med OCPP
Först och främst är det viktigt att dina laddpunkter är kompatibla med OCPP, vilket står för Open Charge Point Protocol. Det är en kommunikationsstandard som är utformad för att vara leverantörsoberoende.
Rent praktiskt gör standarden att din laddpunkt inte är låst till en viss mjukvara, utan du kan byta om det kommer något bättre i framtiden eller om du inte är nöjd. Det gör det också enklare att koppla på fler laddare samt att låsa upp nya funktioner för mjukvaran när de läggs till. Detta är avgörande för att du inte ska bli låst i framtiden utan kan fortsätta att utveckla din elbilsladdning. Den senaste standarden är OCPP 2.0.1.
2. Förbered för fler laddpunkter redan idag
När du ska installera laddboxar eller laddstolpar så är en stor del av kostnaden kabeldragning och grävning. Om några år vill du kanske utöka med fler laddpunkter. För att undvika att behöva betala för grävning och kabeldragning två gånger kan det därför vara bra att förbereda för en expansion från start.
För en brf eller samfällighet kan det handla om att en kabel dras till alla garage, även de som inte ska ha en laddbox direkt, så att det enkelt går att koppla på en laddbox i framtiden. För en arbetsplatsparkering kan det istället handla om att man förbereder för kabeldragning när man gör grävarbetet, så att man slipper gräva och asfaltera när man vill utöka antalet laddplatser i framtiden.
Vad du ska ha med i beräkningen är att du får bidrag per ladduttag, max 15 000 kr per uttag. Därför vill du inte heller dra på dig för stora kostnader från start. Gör en avvägning och tänkt långsiktigt, så att investeringen blir så ekonomiskt smart som möjligt både idag och långsiktigt.
3. Installera fasbalansering och lastbalansering
När du ska installera flera laddpunkter så är det viktigt att ha fasbalansering och lastbalansering. Med fasbalansering kan du utnyttja effekten som finns i alla faser fullt ut när många laddar samtidigt. Lastbalansering gör också att du kan utnyttja den effekt som finns tillgänglig utan att riskera att överbelasta fastighetens huvudsäkring.
Båda är bra att ha från start, men blir ännu viktigare när antalet elbilar ökar och trycket på laddplatserna blir högt. Lastbalansering och fasbalansering är också viktigt att ha om du vill utöka antalet laddplatser i framtiden.
Här skriver vi mer om lastbalansering.
4. Smarta och uppkopplade laddpunkter
Idag är alla laddpunkter mer eller mindre smarta. I valet mellan laddpunkter får du väga funktionalitet mot kostnad och se vad som passar bäst för er. Vill du framtidssäkra elbilsladdningen är det däremot en fördel om de är uppkopplade så att mjukvaruuppdateringar kan skickas ut digitalt. Annars behöver en installatör åka ut och manuellt göra uppdateringarna, vilket kan bli dyrt och krångligt. Är de å andra sidan uppkopplade så kan du vara trygg med att de får de senaste uppdateringarna.
Var däremot uppmärksam på kostnaden för uppkopplingen. Det finns olika lösningar och vissa innebär högre löpande abonnemangskostnader varje månad.
Bonus: Möjlighet till V2G
Vehicle to Grid (V2G) handlar om att man använder elbilar som energilagring. När det ett finns behov kan man putta ut el tillbaka på elnätet eller till en fastighet.
V2G är fortfarande i utvecklingsstadiet och det saknas fortfarande viss teknik och framförallt affärsmodeller. Men är du nyfiken på det så är det bra att redan nu välja en laddbox eller laddstolpe som är kompatibel med det. På så sätt är du redo om V2G blir aktuellt för ditt företag eller förening i framtiden. Här kan du läsa mer om V2G.
Välj en framtidssäkrad elbildsladdning idag
Jag hoppas att mina fyra råd hjälper dig en bit på vägen mot en framtidssäkrad elbilsladdning. Jag kan också tipsa om att ladda ner vår excelmall som hjälper dig att jämföra elbilsleverantörer. Har du fler frågor får du gärna boka ett möte med mig och mina kollegor.
Mall: Jämför leverantörer elbilsladdning
Ladda ner och använd mallen som stöd när du jämför olika leverantörers erbjudande för elbilsladdning.
Rekommenderade artiklar
Så påverkar EU-regelverket AFIR dig med publika laddpunkter
AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) är ett EU-regelverk för …
Martin Jellvert 3 dec, 2024
Krav på elbilsladdning vid fler än 20 parkeringsplatser
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Peter Öhman 5 nov, 2024
Mer att läsa i bloggen.
Här finns massor bra att läsa
Populärt
Ämne
- Solenergi (31)
- Fjärrvärme (30)
- Elpriser och elmarknaden (25)
- Elfordon (23)
- Spara el (17)
- Elavtal (15)
- Bostadsrättsförening (13)
- Elnät (9)
- Strömavbrott (9)
- Fjärrkyla (6)
- Energideklaration (3)
- Hållbarhet (3)
- Stödtjänster (3)
- Elsäkerhet (2)
- Belysning (1)
- Elkostnad (1)
- Elmätarbyte (1)
- Energikartläggning (1)
- Jubileum (1)
- Spara energi (1)
Författare
- Anders Averdal (24)
- Magnus Ivarsson (12)
- Peter Öhman (10)
- Victor Abrahamsson (9)
- Richard Lundström (8)
- Kenneth Karlsson (8)
- Claes Kvist (7)
- Daniel Gustafsson (6)
- Henrik Lyngåker (6)
- Fredrik Lundmark (5)
- Anna Lundeen (4)
- Calle Eriksson (4)
- Peyruze Özmen (4)
- Antoinette Savhammar (3)
- Per Salomonsson (3)
- Klas Dahte (3)
- Jonas Kalén (3)
- Arnes Palalija (2)
- Gunilla Le Dous (2)
- Hans-Olof Engvall (2)
- Mattias Sjöstrand (2)
- Martin Jellvert (2)
- Lena Olsson Ingvarson (2)
- Håkan Havel (1)
- Henrik Dalman (1)
- Rebecca Sinnerstedt (1)
- Marie Jernsund (1)
- Alexander Ehrensvärd (1)
- Per Bergqvist (1)
- Caroline Nyquist Alvarez (1)
- Mikaela Åborg (1)
- Per Hoflund (1)
- Oskar Finnerman (1)
- Daniel Johansson (1)
- Beatrice Anderberg (1)
- Maria Åberg (1)
- Niclas Lundin (1)
- Leif Viklund (1)
- Fredrik Martinsson (1)
- Maria Hast (1)
Arkiv
- mars 2025 (2)
- februari 2025 (1)
- januari 2025 (2)
- december 2024 (1)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (1)
- september 2024 (2)
- augusti 2024 (2)
- juli 2024 (2)
- juni 2024 (1)
- maj 2024 (1)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (1)
- februari 2024 (2)
- januari 2024 (2)
- november 2023 (2)
- oktober 2023 (2)
- september 2023 (1)
- augusti 2023 (2)
- juli 2023 (2)
- juni 2023 (2)
- april 2023 (2)
- mars 2023 (2)
- februari 2023 (2)
- januari 2023 (2)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (2)
- september 2022 (2)
- augusti 2022 (2)
- juli 2022 (2)
- juni 2022 (2)
- maj 2022 (1)
- april 2022 (2)
- mars 2022 (4)
- februari 2022 (4)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (3)
- november 2021 (3)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (4)
- augusti 2021 (4)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (4)
- mars 2021 (3)
- februari 2021 (4)
- januari 2021 (4)
- december 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (4)
- september 2020 (5)
- augusti 2020 (2)
- juli 2020 (2)
- juni 2020 (1)
- maj 2020 (2)
- april 2020 (2)
- mars 2020 (3)
- februari 2020 (2)
- december 2019 (2)