Laddstolpar eller laddboxar – vad passar bäst i en brf?

4 min
Magnus Ivarsson
7 mar, 2023

Det blir alltmer populärt för bostadsrättsföreningar att installera laddplatser för elbilar. Frågan är bara vad som är bäst för er – laddstolpar eller laddboxar? Här går jag igenom för- och nackdelar med de olika varianterna.

I takt med att antalet elbilar ökar i Sverige, växer också behovet av fler laddplatser i anslutning till bostaden. Det här är en fråga som blir allt vanligare för styrelsen i en bostadsrättsförening att ta ställning till.

Det vanligaste scenariot vi ser hos våra kunder är att det initialt är några få i fastigheten som har efterfrågat elbilsladdare. Många väljer då att tillgodose just det behovet, samtidigt som de förbereder för en större efterfrågan direkt.

Att välja laddstation

En av de första frågorna många frågar sig handlar om val av själva laddstationen. En laddstation är en plats med en eller flera laddpunkter där el kan överföras till ett eller flera fordon. Laddpunkterna kan antingen sitta på en laddbox som sitter fastmonterad på en vägg eller stolpe, eller på en laddstolpe i anknytning till en parkering.

Vad är egentligen bäst? Lösningarna gör båda sitt jobb vad gäller själva laddningen, men det finns ett par andra saker som skiljer dem åt.

För- och nackdelar med laddboxar

  • En laddbox kostar ungefär 12 000–20 000 kr för utrustning och installation.
  • Laddboxen går att installera såväl inomhus som utomhus.
  • Laddboxen monteras oftast på någon form av vägg, exempelvis i eller utanpå ett garage.
  • Det går också att montera en laddbox på en enklare 60 mm stolpe på öppna parkeringsplatser, vilket kan vara en lösning för privata parkeringar.

Laddbox-1

För- och nackdelar med laddstolpar

  • En laddstolpe kostar ungefär 20 000–50 000 kronor för utrustning och installation.
  • Laddstolpar förekommer mest utomhus. Det krävs då en nedgrävd kabel vilket innebär mer arbete och högre kostnader. Det kan visserligen behövas även med laddboxar om det till exempel är flera garage som ska anslutas.
  • En laddstolpe behöver inte en vägg och passar bra på öppna parkeringsplatser.
  • En laddstolpe är mer robust vilket passar bra om vid publik laddning.

Installera-laddstolpe-sa-gar-det-till-3

Sammanfattat kan man säga att laddboxen är mycket mer kostnadseffektiv medan laddstolpen har en större robusthet vilket kan behövas vid publik laddning utomhus.

Utgå från parkeringens förutsättningar och medlemmarnas behov

Utifrån att allt fler väljer elbil är det i princip oundvikligt att en bostadsrättsförening förr eller senare kommer att behöva installera elbilsladdning. Mitt råd när styrelsen fattar beslut om typ av laddpunkt är att utgå från medlemmarnas behov och föreningens förutsättningar. Det är också bra att redan från start ta höjd för den dag då samtliga av föreningens bilägare kör elbil och behöver ladda. Det gör du genom att se till att infrastruktuten är skalbar så att du kan lägga till fler laddpunkter på ett enkelt sätt när det behovet finns.

Vill du ha hjälp och råd? Boka ett möte med mig och mina kollegor så kan vi prata mer. 

Boka möte om elbildsladdning

Elbilsladdning i bostadsrättsföreningen

Vad ska man tänka på när man tittar på elbilsladdning till sin bostadsrättsförening? Ladda ner vår guide med tips och råd. 

Mer att läsa i bloggen.

Här finns massor bra att läsa

Populärt

Prenumerera på bloggen