En av de vanligaste frågorna jag får är om strömmen kommer räcka för att installera elbilsladdning? Hos villakunder är det sällan ett problem, utan utmaningen uppstår när man ska installera många laddpunkter hos en brf eller på en företagsparkering. Svaret blir ofta: det beror på, följt av en teknisk förklaring om lastbalansering och säkringar. Därför kommer här en sammanfattning av vad jag tittar på när jag besöker en kund.
När man planerar att installera flera laddpunkter är det vanligt att det finns en oro för om strömmen ska räcka. Oftast går det att lösa, men lösningarna ser olika ut beroende på vilka förutsättningar du har.
Det händer att olika leverantörer ger förslag på olika lösningar, det finns nämligen inte bara en lösning som är rätt. Därför är det bra om du hört de här termerna innan och förstår vad leverantören menar, för att kunna välja det upplägg som passar dig bäst.
Det första jag undersöker är vad fastigheten har för huvudsäkring och hur stor elförbrukningen är.
Huvudsäkringen styr hur mycket el som din eller dina fastigheter kan förbruka som mest samtidigt. Förbrukar du mer går antingen säkringen eller så kan du få betala övertagsutgifter (beroende på vad du har för elnätsavtal).
När jag tittar på elförbrukningen så tittar jag dels på den som helhet, men också under vilka tider på dygnet förbrukningen är som störst och under vilka tider elbilarna kommer laddas.
Oftast finns det en marginal mellan säkringsnivån och förbrukningen, och det är denna mängd eleffekt du har att röra dig med när du ska installera elbilsladdning. Är den väldigt liten så kan du behöva höja din säkringsnivå, vilket kan kosta en del. Lite längre ner i artikeln kommer jag förklara mer detaljerat varför dynamisk lastbalansering då är en bra lösning.
Nästa steg är att titta på vilken dimension den matande kabeln till parkeringsplatsen eller garaget har. För även om din fastighet har tillgång till mycket eleffekt så krävs det också att kabeln till parkeringen kan transportera den mängden el. Är den för svag så behöver du dra en ny markkabel och göra ett markarbete.
Normalt sett är uttag vid garage och parkeringar inte dimensionerade för särskilt stor elförbrukning. Därför är det ganska vanligt att man behöver utföra markarbetet. När kabeln läggs är det bra att redan nu förbereda för om du i framtiden kommer vilja installera ännu fler laddpunkter, så att du inte behöver göra grävarbetet en gång till.
Om du inte har så mycket eleffekt tillgänglig så gäller det att använda den som finns på ett så smart och effektivt sätt som möjligt. Lösningen är dynamisk lastbalansering. Har du mycket eleffekt att tillgå så lär du ändå behöva någon form av lastbalansering för att flera elbilar ska kunna ladda samtidigt.
Lastbalansering är en bred term som innefattar flera olika tekniska lösningar. Men sammanfattat handlar det om att anpassa och fördela den eleffekt som finns, så att elen går till det som är viktigast först och räcker till alla delar.
En skillnad mellan lastbalansering och dynamisk lastbalansering är att lastbalanseringen sker mellan laddpunkterna, medan dynamisk lastbalansering anpassar laddningen baserat på den övriga elförbrukningen för hela fastigheten.
På en parkering kan man alltså ha lastbalansering mellan laddstolparna eller laddboxarna. Det som händer då är att om bara en bil laddar så kan den använda all den eleffekt som finns, och kommer det fler bilar så sprids den tillgängliga eleffekten mellan dem.
Har du både låg säkringsnivå och hög elförbrukning så behöver du dynamisk lastbalansering. Då installeras en elmätare i elcentralen som kopplas till laddpunkterna med en nätverkskabel eller trådlös via WiFi.
Då får du koll på hur mycket el som används i fastigheten i stort och kan anpassa elbilsladdningen därefter. Fastighetens elförbrukning prioriteras och elbilarna laddas med resterande eleffekt, vilket brukar räcka gott och väl i längden.
Jag hoppas att min förklaring har hjälpt dig att förstå vilka utmaningar och lösningar som finns för att få strömmen att räcka till elbilsladdning.
För att hjälpa dig ytterligare i ditt inköp har vi skapat en checklista som du kan ladda ner nedan. Och har du några frågor kring elbilsladdning till din parkering, tveka inte att höra av dig till mig och mina kollegor här.
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Regelverket för samfälligheter och moms har ändrats fram och tillbaka de …
Här finns massor bra att läsa