Så får du en smidig administration av dina laddstationer
Har du en parkering med flera laddpunkter? Då behöver du en laddtjänst som kan hjälpa dig att hantera all elbilsladdning. Med rätt laddtjänst kan du minimera tiden du lägger på administration. Här är mina bästa tips på vad du ska tänka på för att nå dit.
Du som ansvarar för en gemensam parkering, för brf:en, samfälligheten eller arbetsplatsen, behöver ha koll på vem som laddar, hur mycket de laddar och se till att få in en betalning för det. För att lösa det behöver du någon form av laddtjänst.
Kan vi inte sköta administrationen själva?
Ibland är det lockande att tänka att detta löser vi själva, varför lägga pengar på en tjänst varje månad? När min egna samfällighet installerade laddboxar för många år sedan så fanns inte samma utbud av laddtjänster som det finns idag. Vi har därför gjort det mesta av administrationen manuellt. Det har, som du säkert förstår, inneburit mycket arbete för vår kassör. Även om din kassör eller kollega idag tycker att det är okej att lägga den tiden så kan det vara svårt att få in någon som vill ta över uppdraget i framtiden.
Som tur är så finns det idag mycket bättre mjukvara för elbilsladdning som löser nästan all administration för dig. Så gott som allt sköts per automatik och du kan logga in för att kolla statistik och annat som du behöver för exempelvis bokföring eller budget.
Tänk på detta när du väljer laddtjänst
Idag finns det ett antal laddtjänster att välja mellan. Här är några funktioner som jag tycker är bra att hålla utkik efter:
Flexibilitet och anpassningsbarhet
Allas förutsättningar ser olika ut. Därför är det viktigt med en flexibel tjänst där du kan anpassa kostnad och betalning utifrån just dina egna behov och ha möjlighet att ändra upplägg om du vill. Det ska också gå att lägga till fler laddplatser i framtiden, om du vill utöka elbilsladdningen.
Enkelt att lägga till nya användare
Om laddplatsen är icke-publik ska det ändå vara enkelt att lägga till nya användare, med ingen eller lite handpåläggning från din sida. Är det en publik laddstation ska det vara enkelt för användaren att koppla upp sig och börja ladda.
Enkel betalning för användaren
Användarna ska enkelt själva kunna betala vid laddplatsen via en app, tagg eller QR-kod.
Automatiskt betalflöde
Betalning från användaren ska ske per automatik. Du ska inte behöva fixa fakturorna själv (om det inte är specialfall). Du ska enkelt få in pengarna från användarna till utvalt konto för att kunna betala elräkningen. I den här artikeln skriver vi mer om just betalning.
Enkelt att sätta pris
Det ska vara enkelt att sätta en korrekt och rättvis prissättning, till exempel genom att priset för att ladda följer spotpriset. En fördel är om du har möjlighet att anpassa prissättning efter tidpunkt, efter olika användare och ha både löpande kostnader och månadskostnader.
Service och underhåll
Det ska finnas en kundservice du kan kontakta om något går fel och du ska kunna få hjälp om det behöver göras olika åtgärder.
Statistik och underlag
Du som administratör ska enkelt kunna se statistik och få underlag från laddningen och betalningarna. Till exempel så att du kan se hur laddstationerna används och få underlag till din bokföring.
Digitalt kösystem
Har du ett högt tryck på dina laddstationer, eller misstänker att du kommer ha det i framtiden, är det bra med någon form av digitalt kösystem. Detta är fortfarande rätt nytt och det är få laddtjänster som har det, men när antalet elbilar ökar lär det bli allt viktigare att ha.
Enkelt att hitta publik laddstation
Är din laddstation publik vill du att så många som möjligt ska kunna hitta den. Då är det viktigt att din laddplats finns med och syns på kartor som har många användare.
Enkelt att säga upp
Även om den här laddtjänsten verkar bäst för dig idag kan det vara dumt att låsa upp sig på en och samma tjänst för alltid. Se därför till att dina laddstationer kan kommunicera med OCPP (Open Charge Point Protocol) och att laddtjänsten har rimliga uppsägningstider.
Enkelt att förstå
Sist men inte minst är det viktigt att administationsverktyget är enkelt att förstå och navigera i, även om du har liten erfarenhet av elbilsbranschen.
Bekymmersfri laddning för dig och dina användare
Om man ska sammanfatta allt så brukar jag alltid prata med mina kunder om att elbilsladdning ska vara smart, rättvis och skalbar. Laddtjänsten ska ha smarta funktioner som gör det enkelt för både dig och dina användare. Det ska vara rättvist för användarna, men också för de som inte använder elbilsladdningen - de som laddar ska betala för sin laddning utan subventioner från andra medlemmar eller anställda. Sist men inte minst ska det också vara skalbart, det ska vara enkelt att bygga ut och lägga till om fler laddplatser behövs i framtiden.
På Mölndal Energi erbjuder vi en laddtjänst i samarbete med Monta som uppfyller samtliga punkter. Vill du veta mer om hur det fungerar och om det skulle passa din elbilsladdning får du gärna boka möte med mig nedan.
Rekommenderade artiklar
Så påverkar EU-regelverket AFIR dig med publika laddpunkter
AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) är ett EU-regelverk för …
Martin Jellvert 3 dec, 2024
Krav på elbilsladdning vid fler än 20 parkeringsplatser
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Peter Öhman 5 nov, 2024
Mer att läsa i bloggen.
Här finns massor bra att läsa
Populärt
Ämne
- Solenergi (31)
- Fjärrvärme (30)
- Elpriser och elmarknaden (25)
- Elfordon (23)
- Spara el (17)
- Elavtal (15)
- Bostadsrättsförening (13)
- Elnät (9)
- Strömavbrott (9)
- Fjärrkyla (6)
- Energideklaration (3)
- Hållbarhet (3)
- Stödtjänster (3)
- Elsäkerhet (2)
- Belysning (1)
- Elkostnad (1)
- Elmätarbyte (1)
- Energikartläggning (1)
- Jubileum (1)
- Spara energi (1)
Författare
- Anders Averdal (24)
- Magnus Ivarsson (12)
- Peter Öhman (10)
- Victor Abrahamsson (9)
- Richard Lundström (8)
- Kenneth Karlsson (8)
- Claes Kvist (7)
- Daniel Gustafsson (6)
- Henrik Lyngåker (6)
- Fredrik Lundmark (5)
- Anna Lundeen (4)
- Calle Eriksson (4)
- Peyruze Özmen (4)
- Antoinette Savhammar (3)
- Per Salomonsson (3)
- Klas Dahte (3)
- Jonas Kalén (3)
- Arnes Palalija (2)
- Gunilla Le Dous (2)
- Hans-Olof Engvall (2)
- Mattias Sjöstrand (2)
- Martin Jellvert (2)
- Lena Olsson Ingvarson (2)
- Håkan Havel (1)
- Henrik Dalman (1)
- Rebecca Sinnerstedt (1)
- Marie Jernsund (1)
- Alexander Ehrensvärd (1)
- Per Bergqvist (1)
- Caroline Nyquist Alvarez (1)
- Mikaela Åborg (1)
- Per Hoflund (1)
- Oskar Finnerman (1)
- Daniel Johansson (1)
- Beatrice Anderberg (1)
- Maria Åberg (1)
- Niclas Lundin (1)
- Leif Viklund (1)
- Fredrik Martinsson (1)
- Maria Hast (1)
Arkiv
- mars 2025 (2)
- februari 2025 (1)
- januari 2025 (2)
- december 2024 (1)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (1)
- september 2024 (2)
- augusti 2024 (2)
- juli 2024 (2)
- juni 2024 (1)
- maj 2024 (1)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (1)
- februari 2024 (2)
- januari 2024 (2)
- november 2023 (2)
- oktober 2023 (2)
- september 2023 (1)
- augusti 2023 (2)
- juli 2023 (2)
- juni 2023 (2)
- april 2023 (2)
- mars 2023 (2)
- februari 2023 (2)
- januari 2023 (2)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (2)
- september 2022 (2)
- augusti 2022 (2)
- juli 2022 (2)
- juni 2022 (2)
- maj 2022 (1)
- april 2022 (2)
- mars 2022 (4)
- februari 2022 (4)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (3)
- november 2021 (3)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (4)
- augusti 2021 (4)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (4)
- mars 2021 (3)
- februari 2021 (4)
- januari 2021 (4)
- december 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (4)
- september 2020 (5)
- augusti 2020 (2)
- juli 2020 (2)
- juni 2020 (1)
- maj 2020 (2)
- april 2020 (2)
- mars 2020 (3)
- februari 2020 (2)
- december 2019 (2)