Ska du installera elbilsladdning hos din affärsverksamhet, arbetsplats eller bostadsrättsförening? Då behöver du ta ställning till om laddstationerna ska vara publika eller inte. Eller om du kanske vill göra dem ”halv-publika”? Här förklarar jag mer vad det betyder och vad du ska tänka på när du väljer grad av öppenhet.
När jag pratar en ny kund så brukar det ganska snabbt bli tydligt om elbilsladdningen ska vara publik eller inte, men i takt med att mjukvaran för laddning utvecklas blir upplägget inte lika självklart. Du som användare får nämligen allt fler valmöjligheter att ta ställning till. Här är några saker du kan tänka på när du väljer mellan publik och icke-publik laddning.
Du kommer med stor sannolikhet stöta på olika ord som offentlig, öppen, publik, allmän och i andra änden icke-publik, personlig och privat. Än är branschen så ung att det inte finns en enda term som används, men oavsett val av ord så syftar de på samma sak:
En publik laddstation är öppen för vem som helst att ladda på och går att hitta på laddkartor och i appar. En icke-publik laddsstation är inte öppen för vem som helst att ladda på, kanske behövs ett speciellt inlogg eller kort för att kunna ladda och den finns inte med på laddkartor.
Vill du att vem som helst ska kunna hitta och ladda bilen hos dig? Då bör du göra dina laddstationer publika.
Publika laddstationer är framför allt vanligt vid affärsverksamheter och allmänna parkeringsplatser, till exempel restauranger, butiker och köpcenter. Men det kan också vara bra om du har en gästparkering som besökare enkelt ska kunna ladda vid.
Är laddningen däremot till för en specifik användare så bör laddstationerna vara icke-publika. Detta är till exempel vanligt på boendeparkeringar eller arbetsplatser. Då kan du styra vilka som får tillgång till laddstationerna, till exempel genom att en kod ska läggas in i en app för att kunna ladda eller att man behöver ett specifikt kort eller en laddtagg.
Rent formellt finns det bara dessa två upplägg: antingen är din laddstation publik eller icke-publik. I takt med att mjukvarulösningarna utvecklats finns det idag större möjligheter att göra elbilsladdningen delvis publik utifrån hur dina behov och förutsättningar ser ut.
Låt mig ge dig några exempel på hur du kan lägga upp det:
Du har en arbetsplatsparkering som är till för dina anställda. Laddplatserna är få och därför vill du inte öppna dem för vem som helst. Utanför kontorstid spelar det däremot ingen roll vem som står på laddplatserna. Kontoret ligger centralt med många andra verksamheter i närheten.
Du kan då välja att göra laddstationerna öppna för alla utanför kontorstid. Du kan dessutom välja att ha en annan taxa de tiderna och på så sätt få en extra inkomst från laddstationerna.
Du har en bostadsrättsförening med en stor gemensam parkering. Den används av både boende och deras besökare. Platserna är inte personliga utan alla ställer sig där det är ledigt.
Här kan du ha en lösning där laddstationerna är fria för alla att använda, men att de inte finns med på kartor eller i appar utan det är först när du är på plats som du ser att de finns. Om du vill kan du lägga in att besökare får betala en annan taxa än de boende, för att få ytterligare en inkomst till föreningen.
Bra att veta är att bidragen som finns skiljer på publika eller icke-publika laddstationer. De flesta av mina kunder har sökt Ladda bilen bidraget, som är det man söker om man har icke-publika eller semi-publika laddstationer. Har du däremot publika laddstationer som är öppna för alla året runt, dygnet runt, så kan du söka bidrag hos Klimatklivet. Det finns även andra stöd som främst riktar sig till de som installerar många snabbladdare där det idag finns få laddstationer. Här listar Energimyndigheten de stöd som finns att söka.
Vi erbjuder en mjukvara för laddstationer som vi kallar ChargeME, där du har möjlighet att göra alla de här valen. Där kan du välja olika priser efter klockslag, hur öppna laddplatserna ska vara och även välja att ha timpris på laddningen. Du behöver inte ha köpt laddstationerna utav oss, det enda kravet är att dina laddstationer inte är låsta till en specifik mjukvara. Boka ett möte med mig så kan vi tillsammans titta på hur vi kan anpassa upplägget för just dina förutsättningar.
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Regelverket för samfälligheter och moms har ändrats fram och tillbaka de …
Här finns massor bra att läsa