Är du osäker på skillnaden mellan en typ 1-kontakt och en typ 2-kontakt? Eller ligger du sömnlös på natten och försöker förstå skillnaden mellan enfas och trefas? Inte så konstigt kanske. Det är en djungel att välja rätt laddbox till sin elbil eller laddhybrid men vi kan hjälpa dig en bit på vägen.
Att ladda sin bil genom ett vanligt uttag hemmavid är bara något du gör i nödfall. Med en laddbox kan du ladda med högre effekt vilket innebär både snabbare och säkrare laddning. Alla modeller av elbilar och laddhybrider som finns på marknaden är dock unika. Det gäller inte minst hur mycket laddström de klarar av att ta och hur många mil man kan ladda per timme. Just därför är det extra viktigt att hitta den laddbox som fungerar bäst för just din egen, unika, situation. Som tur är har vi gjort en liten checklista med saker som man kan tänka på när det är dags att välja rätt laddbox till sin bostad.
Bland de första valen man gör när man tittar på en ny laddbox är om man vill ha en fast kabel eller inte. En fast kabel sitter, precis som namnet antyder, fast i laddboxen. Det har fördelen att laddningen blir smidig när du slipper koppla fast en lös kabel varje gång du behöver ladda. Du behöver heller inte oroa dig för att någon ska stjäla din kabel när du laddar om natten. En nackdel är att du inte kan ladda bilar med olika typer av uttag, även om olika typer av uttag är mer och mer ovanligt i dagsläget.
Kablar som man använder till elbilar och laddhybrider kommer nästan alltid med antingen typ 1 eller typ 2-uttag. Typ 2-uttaget är standard i Europa sedan 2018 och det vanligaste ladduttaget på marknaden. Det klarar båda av enfas och trefas, till skillnad mot typ 1-uttaget som är designat endast för enfasladdning. Typ 1-uttag är inte lika vanliga längre i EU men de existerar fortfarande på marknaden. Om du har vänner som vill ladda sin bil när de är på besök är det med andra ord inte säkert att det går om du har en laddare med fast kabel och fel typ av uttag. Du kanske till och med måste byta laddbox om du köper en ny elbil eller laddhybrid eftersom den inte är kompatibel med ditt nuvarande uttag. Med det sagt så är nästan alla laddare som säljs idag typ 2, och alla bilar som tillverkas för vår marknad är även de typ 2.
Effekten i en laddbox, även kallat kapaciteten, mäts i kW. Den avgör hur lång tid det kommer att ta för dig att ladda din bil. Du bör välja kapacitet efter hur snabbt du behöver ladda ditt fordon, vilket i sin tur bestäms av vilken bilmodell du har, storleken på batteriet och hur ofta du kör bilen. Det som brukar kallas för normalladdning ligger för det mesta mellan 3,7 kW och upp till 11 kW. I praktiken innebär det att man kan ladda batteriet med minst två mil per timme.
Vi ser att allt fler väljer en laddbox som klarar av trefasladdning, det vill säga 11 kW, för att framtidssäkra sin lösning. Har du en laddhybridbil idag så räcker oftast enfasladdning, vilket genererar en effekt på 3,7 kW. Skulle du däremot införskaffa en elbil som har ett större laddbehov kan 11 kW vara att rekommendera då du helt enkelt kommer kunna ladda din bil snabbare.
Vi hoppas att du fått några bra tips på vägen. Vill du veta vilken laddbox som passar din bil? Här kan du läsa mer och hitta rätt laddbox för dig.
Elbilar blir alltmer populära i Sverige och många vill ladda sina elbilar …
Har du en elbil eller funderar du på att skaffa en? Inflation och höga …
Här finns massor bra att läsa