Ändring av prismodell fjärrvärme för företagskunder

8 min
Peter Öhman
21 sep, 2021

Varje år justerar Mölndal Energi priserna för fjärrvärme. Denna gång kommer också prismodellen för företag att ändras, då nätdelen uppdateras för att bli mer väderstabil. Den nya prismodellen gäller från och med 1 januari 2022.

Detta påverkar inte privatkunder, utan endast företag, bostadsrättsföreningar, kommunal verksamhet och andra organisationer. Vill du läsa mer om prismodellen för fjärrvärme företag  så har vi förklarat den mer utförligt men enkelt i vår nedladdningsbara guide Så beräknas fjärrvärmepriset - för företag och flerbostadshus.

Prismodellens nätdel uppdateras för att bli mer väderstabil

För att du som kund ska undvika otrevliga överraskningar begränsar vi nätavgiften så att förbrukningen en kall vinterdag inte slår igenom fullt ut. Under varma vintrar motsvarar den uppmätta förbrukningen inte det långsiktiga behovet hos varje kund som systemet är dimensionerat för. Förra vinterns uppmätta förbrukning behålls då som underlag för nätavgiften.

Dygn där medeltemperaturen är kallare än -12 grader exkluderas vid bestämning av dygnsanvändningen. I det fall där den lägsta dygnstemperaturen de senaste 12 månaderna är varmare än -6 grader sker ingen uppdatering av den dygnsanvändning som ligger till grund för nätavgiften. Du behåller då din tidigare uppmätta dygnsanvändning till dess att ett dygn uppvisar en temperatur kallare än -6 grader.

De allra flesta år kommer den lägsta temperaturen återfinnas inom det uppställda temperaturintervallet. Då påverkas du som kund inte alls av uppdateringen. Men blir det kallare kommer nätavgiften ändå inte justeras upp, och blir det en varm vinter behåller du samma uppmätta högsta förbrukning som du betalat för tidigare.

Exempel på hur din faktura kan påverkas

Figuren nedan visar hur den uppdaterade nätdelen i vår prismodell fungerar. Staplarna visar en exempelkunds uppmätta högsta dygnsförbrukning medan linjen visar den dygnsförbrukning kunden debiteras för.

För fyra av åren sammanfaller dessa, vilket innebär att den lägsta temperaturen under vintern legat inom intervallet -6 till -12 grader. År två är den debiterade förbrukningen lägre, vilket betyder att någon dag varit kallare än -12 grader. Förbrukningen denna dag har då exkluderats. År fem är den debiterade förbrukningen högre än den uppmätta. Under detta år var inget dygn kallare än -6 grader. Kunden debiteras i detta fall för den högsta förbrukning som uppmättes året innan. Sett över alla år blir kundens kostnad densamma samtidigt som variationen mellan åren minskar.

Exempeldiagram gradintervall

Vill du veta mer om ändringen av prismodellen? Nedan har vi sammanställt några vanliga frågor och svar.

Vanliga frågor och svar:

Varför ändrar ni prismodellen?

Fjärrvärmen står för trygghet, både i leverans och kostnad. För att du som kund ska undvika otrevliga överraskningar begränsar vi nätavgiften så att förbrukningen en kall vinterdag inte slår igenom fullt ut.

Under varma vintrar motsvarar den uppmätta förbrukningen inte det långsiktiga behovet hos varje kund som systemet är dimensionerat för. Tidigare uppmätta förbrukningar som bättre representerar behovet behålls då som underlag för nätavgiften.

Hur kommer detta påverka mig som kund?

De allra flesta år kommer den lägsta temperaturen återfinnas inom det uppställda intervallet. Då påverkas du som kund inte alls av uppdateringen. Blir det kallare kommer nätavgiften ändå inte justeras upp, blir det en varm vinter behåller du samma uppmätta högsta förbrukning som du betalat för tidigare.

Hur kan jag se hur den nya prismodellen påverkar mina kostnader?

De flesta år påverkas du inte alls av uppdateringen och de år när det blir en viss påverkan bedömer vi att den blir liten. Önskar du få en tydligare bild av hur detta påverkar dig ber vi dig kontakta oss så tittar vi på det tillsammans.

Vilka verksamheter gynnas respektive missgynnas av förändringen?

Alla verksamheter bör påverkas i samma utsträckning av justeringen.

Hur har ni kommit fram till just -6 och -12 grader?

Sett till de senaste 30 åren är den lägsta temperaturen en vanligt vinter -10 grader. Med klimatförändringen kommer det succesivt att bli varmare. För att möta denna förändring har vi valt att lägga oss en grad varmare än det historiska genomsnittet, det vill säga -9.

Vi har alltså utgått från -9 grader och lagt temperaturintervallet plus/minus 3 grader.

Kommer ni ändra temperaturintervall i takt med klimatförändringarna?

Vi har valt att ta höjd för klimatförändringen, se ovan. Därför förväntar vi oss att intervallet ligger fast under flera år framöver.

Vilken temperatur använder ni?

Den aktuella temperaturen för Mölndal tas fram av SMHI. Den baserar sig på flera mätstationer i regionen. Det är samma temperatur som redovisas för Mölndal på SMHIs olika vädertjänster.

Är det temperaturen vid min anläggning som används?

Nej, det är samma temperatur för alla kunder. Positionen som temperaturen motsvarar är Mölndals centrum.

Hur kan jag kolla om temperaturkriteriet är uppfyllt?

Senaste dygnets temperaturdata går att läsa av på SMHI’s hemsida. För mer historik krävs att man abonnerar på denna tjänst från SMHI.

När genomförs förändringen?

Justeringen införs from 1 januari 2022.

Hur får alla kunder reda på förändringen?

Vi kommunicerar förändringen i alla de kanaler vi har tillgång till. Genom prisdialogen, på hemsidan och i möten med våra kunder. Informationen kommer också att tas med i höstens prisbrev som går ut till alla kunder.

På vilket sätt har vi kunder fått vara med och påverka förändringen?

Alla förändringar har presenterats som förslag i årets Prisdialog. Där har alla medverkande kunder haft möjlighet att påverka förändringen.

Hur vet jag när min topp inträffade?

På Mina Sidor redovisas din förbrukning på dygnsnivå. Där framgår när din högsta effekt inträffade.

Innebär detta att vi blir straffade under fler år pga en hög topp?

Syftet med nätpriset är att varje kund betalar för sitt högsta behov. Under en varm vinter kommer förbrukningen inte motsvara kundens verkliga behov. Därför behålls tidigare uppmätta behov som underlag för kostnaden. Hög förbrukning till följd av mycket kalla dagar exkluderas dock vid bestämning av kundens högsta förbrukning.

Om det blir ett varmt år måste jag då vänta två år på att se en förändring av min nätkostnad?

Under en varm vinter kommer förbrukningen inte motsvara kundens verkliga behov. Därför behålls tidigare uppmätta behov som underlag för nätkostnaden.

I det fall att du som kund genomfört energieffektiviseringar ber vi er kontakta oss för eventuell justering av er nätkostnad till en representativ nivå.

Påverkas prismodellen för oss privatkunder?

Nej.

Mer att läsa i bloggen.

Här finns massor bra att läsa

Populärt

Arkiv

see all

Prenumerera på nyheter