Tisdagen 4 februari besökte fem representanter från Energimarknadsinspektionen Mölndal Energi. Under besöket berättade Mölndal Energi Elnät om sitt mål: noll kundupplevda fel. Det diskuterades också hur framtidens elnät kan vara mer leveranssäkert och hållbart med hjälp av ny och smart teknik.
Mölndal Energi Nät AB har sedan 2018 ett mål: noll kundupplevda fel till år 2038, vilket innebär att kunderna då inte ska uppleva några avbrott på grund av elnätet. Under 2019 har det gjorts analyser och undersökningar kring hur man ska uppnå det och man har kommit fram till ett antal olika insatser.
− Det är ett högt mål vi satt upp och vi vill samtidigt se till att uppnå det på ett sätt som är hållbart. Så som reglerna för elnätet ser ut idag så styrs vi främst av ekonomiska avskrivningstiden på nätet, den bestämmer när nätet ska bytas ut oavsett om det fortfarande fungerar eller inte. Vi tror att det finns tekniska lösningar som gör att vi kan använda nätet längre men ändå vara leveranssäkra. Det tyckte Energimarknadsinspektionen lät intressant och därför har de besökt oss idag, säger Per Hoflund, vVd och elnätschef för Mölndal Energi Elnät AB.
På plats fanns också några av Mölndal Energi Elnäts samarbetspartners, som AFRY, Trimble och Nexans.
− Det var väldigt givande att få besök av Energimarknadsinspektionen idag och diskutera hur framtidens elnät kan se ut. Vi har en rad utmaningar framför oss, som risken för effektbrist när samhället går över till allt fler elektriska lösningar. Men det finns också en hel mängd möjligheter, ny teknik och innovationer som kan hjälpa oss att bli ännu mer hållbara. Och det tycker vi är spännande, säger Christian Schwartz, vd Mölndal Energi AB.
Här finns massor bra att läsa