Sedan augusti är vi på Mölndal Energi ett certifierat Schysst elhandelsbolag. Vi har ställt några frågor till Maria Åberg på vår kundservice som ansvarat för certifieringsprocessen.
Vad innebär certifieringen?
– Syftet med certifieringen är att kunden ska känna sig trygg i sitt val av elhandelsföretag. För kunden ska det vara tydligt vad de köper och vad avtalet innebär.
Vem utfärdar den?
– Det är vår branschförening Energiföretagen Sverige som ligger bakom Schysst elhandel-certifieringen. Sen genomförs själva certifieringsprocessen av företaget DNVGL, ett oberoende, ackrediterat certifieringsföretag.
Varför är certifieringen viktig?
– Vi ser en stor fördel med att vi är så många elhandelsbolag som på det här viset aktivt tar ställning för en schysstare elmarknad. Vi ser också certifieringen som ett sätt att göra marknaden mer lättbegriplig för slutkonsumenterna.
Vad har vi behövt göra internt för att kunna bli certifierade?
– Förarbetet med certifieringen har inneburit att vi gått igenom alla våra rutiner och gjort förtydliganden där det har behövts, och nu är alla uppsjungna med det senaste.
I certifieringen ingår 18 kundlöften. Elbolagen ska bland annat informera om ångerrätt och du ska få hjälp med frågor och klagomål inom rimlig tid. Det ska vara tydligt vad du köper och vad avtalet innebär. Genom ökad tydlighet och lyhördhet från elbranschen vill man stärka förtroende för branschen som helhet. Du hittar vilka elhandelsbolag som är certifierade på Energiföretagens hemsida och det går även att filtrera fram de som har certifiering på Elskling.se
Här kan du läsa mer om Schysst elhandel.
Här finns massor bra att läsa