I takt med att antal elbilar ökar kan du som laddplatsägare ställas inför en ny utmaning: att laddplatserna tar slut. Som tur är finns det bra sätt att optimera dina laddplatser för att få ut så mycket som möjligt av dem, så som hjälp av ett smart kösystem. I artikeln berättar jag mer om hur det funkar.
Är det ett problem att laddplatserna fylls? Självklart är det bra att de används, men kan du optimera laddningen leder det till fördelar både för dig och för användarna av laddstationerna.
Några fördelar är:
Två vanliga scenarion är de här:
Arbetsplatsens parkeringsplatser med elbilsladdning blir fulla på morgonen. Det är bara de som kommer tidigt till jobbet som hinner få en, vilket börjar skapa osämja på arbetsplatsen. Det upplevs som orättvist att inte alla kan ladda. Samtidigt är det många som står på laddplatsen hela dagen, trots att bilen är fulladdad vid lunch.
Du har ett köpcentrum som folk ofta besöker i flera timmar. Det är inte ovanligt att bilar blir stående vid laddstationen trots att de är fulladdade. Samtidigt kommer andra besökare som inte får möjlighet att ladda och blir besvikna.
En lösning är så klart att bygga fler laddplatser, men först kan du använda det som finns idag på bästa sätt genom att optimera laddningen. När inte det räcker är det dags att installera fler laddplatser.
Min rekommendation är att du tar hjälp av tekniken. I takt med att branschen för elbilsladdning växt har det nämligen kommit allt fler smarta mjukvarulösningar som gör det enklare för både laddplatsägare och användare.
För att optimera din laddning behöver du ett smart kösystem, eller som funktionen kallas i vårt erbjudande ChargeME: Smart Queue. Det är en ny lösning som vi erbjuder redan idag, men som säkert kommer bli vanligare i framtiden när efterfrågan ökar.
Med funktionen kan du skapa en digital kö i betalappen. Är platserna slut när användaren kommer med sin bil går det att ställa sig i en digital kö. Den som står parkerad får ett meddelande när bilen är fulladdad och ombeds att flytta den. När det är gjort får den som köar ett meddelande om att platsen är ledig och har då 15 minuter på dig att parkera där. Personen kan även välja att ge platsen till någon annan.
En annan lösning är att använda betalning som incitament för att flytta sig när bilen är färdigladdad. Du kan nämligen ställa in att parkeringen/laddningen kostar mycket mer när bilen är färdigladdad. Det blir som en form av straffavgift om man står kvar på platsen trots att man inte längre behöver ladda.
Om din leverantör inte erbjuder den här tjänsten och du inte kan byta leverantör finns det manuella lösningar, även om jag tycker att du ska låta tekniken underlätta för dig där du kan.
Har du en boende- eller arbetsplatsparkering kan du ta fram vett- och etikettsregler kring elbilsladdningen. Reglerna kan förslagsvis vara att man endast får stå på laddplatsen om man har aktiv laddning igång och när bilen är fulladdad ska den flyttas till en vanlig parkeringsplats. Man kan också skapa ett rullande schema, eller säga att man endast får stå parkerad en viss tid åt gången.
Är du nyfiken och vill veta mer om vårt tjänst ChargeME som har funktionen Smart Queue ? Läs mer och boka en tid med mig eller mina kollegor på knappen nedan. Du kan också skriva i vår chatt eller kontakta vår kundservice.
Funderar du på elbilsladdning till företaget eller brf.en? Använd vår checklista som stöd när du tar in offerter och jämför erbjudanden
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Regelverket för samfälligheter och moms har ändrats fram och tillbaka de …
Här finns massor bra att läsa