Så påverkar EU-regelverket AFIR dig med publika laddpunkter

4 min
Martin Jellvert
3 dec, 2024

AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) är ett EU-regelverk för publik laddinfrastruktur. Syftet är att underlätta för övergången till icke fossila fordon. I regelverket finns bland annat en punkt om att förenkla engångsladdning och -betalning. Detta är viktigt för dig som planerar att installera publik elbilsladdning, men även för dig som redan har laddpunkter.

Den här typen av regelverk är ofta långa och svåra att ta till sig. Därför har jag sammanfattat det som är viktigast att veta för dig med publik elbilsladdning.

Vad är AFIR?

AFIR är ett regelverk från EU som klubbades igenom 2023. Regelverket syftar till att främja övergången till fossilfria fordon genom ökad utbyggnad och tillgång av laddinfrastruktur och vätgasstationer i Europa.

Regelverket innehåller både krav mot medlemsländerna, laddtjänstoperatörerna och dig som laddpunktsägare. I den här artikeln kommer jag att fokusera på hur du om laddpunktsägare påverkas.

De här laddpunkterna berörs av AFIR

Regelverket trädde i kraft den 13 april 2024 och berör främst publika laddpunkter som installeras efter det, men det finns även retroaktiva krav från och med 1 januari 2027 på laddpunkter som installerats tidigare.

Kraven gäller bara för publika laddpunkter där vem som helst kan koppla upp sig och ladda. Här skriver vi mer om publika respektive icke-publika laddpunkter.

Enklare betalning vid engångsladdning

Med de nya kraven ska det vara enkelt att ladda och betala enstaka gånger utan att behöva ladda ner en app eller bli medlem.

För laddpunkter installerade efter 13 april 2024 gäller:

  • 50kW eller mer måste ha kortläsare eller enhet för kontaktlös kortbetalning.
  • Mindre än 50 kW måste ha kortläsare, en enhet för kontaktlös kortbetalning eller en enhet för säker och uppkopplad betaltransaktion, exempelvis en QR-kod.

För befintliga laddpunkter gäller från 1 januari 2027 retroaktivt:

  • 50 kW eller mer som finns 3 km från en TEN-T väg (transeuropeiska transportnätet) eller vid säkra uppställningsplatser ska ha kortläsare eller kontaktlös kortbetalning.

Tydlig och rättvis prissättning vid elbilsladdning

Kraven rör även själva prissättningen. Enligt AFIR ska publika laddstationer ha rimliga, lätta och tydligt jämförbara, transparenta och icke diskriminerande priser.

  • 50 kW eller större ska visa engångspriset baserat på pris per kWh. Tilläggspris per minut är okej att ha.
  • Mindre än 50 kW ska visa engångspris baserat på pris per kWh, per minut eller per session, samt andra eventuella priskomponenter.

Krav på smart laddning och delning av data

Publika laddstationer som installeras efter 13 april 2024 eller som renoveras ska kunna hantera smart laddning. Är de installerade efter 13 oktober 2024 ska de också vara digitalt uppkopplade och kunna sända/ta emot information i realtid, kommunicera i båda riktningar mellan elnät och elfordon, samt fjärrövervakas och fjärrstyras.

Datan från laddpunkterna ska tillhandahållas obegränsat och gratis via programmeringsgränssnitt (API) och ska rapporteras till Trafikverket i Sverige. Ansvaret för detta ligger på de som levererar mobilitetstjänster (alltså betal- och laddtjänster), inte dig som laddpunktsägare.

Vi hjälper dig att uppfylla kraven

Detta var en sammanfattning av hur kraven berör dig som har ansvar för publika laddpunkter. Utöver det finns det en mängd krav som bland annat berör länderna i stort. Det är lätt att känna sig överväldigad, men som tur finns det idag bra verktyg som hjälper dig klara kraven.

I samarbete med vår partner Monta erbjuder vi en betal- och laddtjänst som uppfyller alla kraven i AFIR. Du kan koppla på redan installerade laddpunkter eller teckna tjänsten vid nyinstallation.

Vi berättar gärna mer om betaltjänsten och hur du kan säkerställa att dina laddpunkter uppfyller kraven i AFIR.

Läs mer om ChargeME och boka möte

Mer att läsa i bloggen.

Här finns massor bra att läsa

Populärt

Prenumerera på bloggen