Så påverkar EU-regelverket AFIR dig med publika laddpunkter
AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) är ett EU-regelverk för publik laddinfrastruktur. Syftet är att underlätta för övergången till icke fossila fordon. I regelverket finns bland annat en punkt om att förenkla engångsladdning och -betalning. Detta är viktigt för dig som planerar att installera publik elbilsladdning, men även för dig som redan har laddpunkter.
Den här typen av regelverk är ofta långa och svåra att ta till sig. Därför har jag sammanfattat det som är viktigast att veta för dig med publik elbilsladdning.
Vad är AFIR?
AFIR är ett regelverk från EU som klubbades igenom 2023. Regelverket syftar till att främja övergången till fossilfria fordon genom ökad utbyggnad och tillgång av laddinfrastruktur och vätgasstationer i Europa.
Regelverket innehåller både krav mot medlemsländerna, laddtjänstoperatörerna och dig som laddpunktsägare. I den här artikeln kommer jag att fokusera på hur du om laddpunktsägare påverkas.
De här laddpunkterna berörs av AFIR
Regelverket trädde i kraft den 13 april 2024 och berör främst publika laddpunkter som installeras efter det, men det finns även retroaktiva krav från och med 1 januari 2027 på laddpunkter som installerats tidigare.
Kraven gäller bara för publika laddpunkter där vem som helst kan koppla upp sig och ladda. Här skriver vi mer om publika respektive icke-publika laddpunkter.
Enklare betalning vid engångsladdning
Med de nya kraven ska det vara enkelt att ladda och betala enstaka gånger utan att behöva ladda ner en app eller bli medlem.
För laddpunkter installerade efter 13 april 2024 gäller:
- 50kW eller mer måste ha kortläsare eller enhet för kontaktlös kortbetalning.
- Mindre än 50 kW måste ha kortläsare, en enhet för kontaktlös kortbetalning eller en enhet för säker och uppkopplad betaltransaktion, exempelvis en QR-kod.
För befintliga laddpunkter gäller från 1 januari 2027 retroaktivt:
- 50 kW eller mer som finns 3 km från en TEN-T väg (transeuropeiska transportnätet) eller vid säkra uppställningsplatser ska ha kortläsare eller kontaktlös kortbetalning.
Tydlig och rättvis prissättning vid elbilsladdning
Kraven rör även själva prissättningen. Enligt AFIR ska publika laddstationer ha rimliga, lätta och tydligt jämförbara, transparenta och icke diskriminerande priser.
- 50 kW eller större ska visa engångspriset baserat på pris per kWh. Tilläggspris per minut är okej att ha.
- Mindre än 50 kW ska visa engångspris baserat på pris per kWh, per minut eller per session, samt andra eventuella priskomponenter.
Krav på smart laddning och delning av data
Publika laddstationer som installeras efter 13 april 2024 eller som renoveras ska kunna hantera smart laddning. Är de installerade efter 13 oktober 2024 ska de också vara digitalt uppkopplade och kunna sända/ta emot information i realtid, kommunicera i båda riktningar mellan elnät och elfordon, samt fjärrövervakas och fjärrstyras.
Datan från laddpunkterna ska tillhandahållas obegränsat och gratis via programmeringsgränssnitt (API) och ska rapporteras till Trafikverket i Sverige. Ansvaret för detta ligger på de som levererar mobilitetstjänster (alltså betal- och laddtjänster), inte dig som laddpunktsägare.
Vi hjälper dig att uppfylla kraven
Detta var en sammanfattning av hur kraven berör dig som har ansvar för publika laddpunkter. Utöver det finns det en mängd krav som bland annat berör länderna i stort. Det är lätt att känna sig överväldigad, men som tur finns det idag bra verktyg som hjälper dig klara kraven.
I samarbete med vår partner Monta erbjuder vi en betal- och laddtjänst som uppfyller alla kraven i AFIR. Du kan koppla på redan installerade laddpunkter eller teckna tjänsten vid nyinstallation.
Vi berättar gärna mer om betaltjänsten och hur du kan säkerställa att dina laddpunkter uppfyller kraven i AFIR.
Rekommenderade artiklar
Krav på elbilsladdning vid fler än 20 parkeringsplatser
Från och med 1 januari 2025 ska kommersiella fastigheter ha minst en …
Peter Öhman 5 nov, 2024
Momsregler vid elbilsladdning för samfälligheter
Regelverket för samfälligheter och moms har ändrats fram och tillbaka de …
Martin Jellvert 10 sep, 2024
Mer att läsa i bloggen.
Här finns massor bra att läsa
Populärt
Ämne
- Solenergi (31)
- Fjärrvärme (30)
- Elpriser och elmarknaden (25)
- Elfordon (23)
- Spara el (16)
- Elavtal (15)
- Bostadsrättsförening (13)
- Elnät (9)
- Strömavbrott (9)
- Fjärrkyla (6)
- Energideklaration (3)
- Hållbarhet (3)
- Elsäkerhet (2)
- Stödtjänster (2)
- Belysning (1)
- Elmätarbyte (1)
- Energikartläggning (1)
- Jubileum (1)
Författare
- Anders Averdal (24)
- Magnus Ivarsson (12)
- Victor Abrahamsson (9)
- Peter Öhman (9)
- Richard Lundström (8)
- Kenneth Karlsson (8)
- Claes Kvist (7)
- Daniel Gustafsson (6)
- Henrik Lyngåker (6)
- Fredrik Lundmark (5)
- Anna Lundeen (4)
- Calle Eriksson (4)
- Peyruze Özmen (4)
- Antoinette Savhammar (3)
- Per Salomonsson (3)
- Klas Dahte (3)
- Jonas Kalén (3)
- Arnes Palalija (2)
- Gunilla Le Dous (2)
- Hans-Olof Engvall (2)
- Mattias Sjöstrand (2)
- Martin Jellvert (2)
- Lena Olsson Ingvarson (2)
- Håkan Havel (1)
- Henrik Dalman (1)
- Rebecca Sinnerstedt (1)
- Marie Jernsund (1)
- Alexander Ehrensvärd (1)
- Per Bergqvist (1)
- Caroline Nyquist Alvarez (1)
- Mikaela Åborg (1)
- Per Hoflund (1)
- Oskar Finnerman (1)
- Daniel Johansson (1)
- Beatrice Anderberg (1)
- Maria Åberg (1)
- Niclas Lundin (1)
- Leif Viklund (1)
- Fredrik Martinsson (1)
- Maria Hast (1)
Arkiv
- mars 2025 (1)
- februari 2025 (1)
- januari 2025 (2)
- december 2024 (1)
- november 2024 (2)
- oktober 2024 (1)
- september 2024 (2)
- augusti 2024 (2)
- juli 2024 (2)
- juni 2024 (1)
- maj 2024 (1)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (1)
- februari 2024 (2)
- januari 2024 (2)
- november 2023 (2)
- oktober 2023 (2)
- september 2023 (1)
- augusti 2023 (2)
- juli 2023 (2)
- juni 2023 (2)
- april 2023 (2)
- mars 2023 (2)
- februari 2023 (2)
- januari 2023 (2)
- december 2022 (1)
- november 2022 (2)
- oktober 2022 (2)
- september 2022 (2)
- augusti 2022 (2)
- juli 2022 (2)
- juni 2022 (2)
- maj 2022 (1)
- april 2022 (2)
- mars 2022 (4)
- februari 2022 (4)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (3)
- november 2021 (3)
- oktober 2021 (4)
- september 2021 (4)
- augusti 2021 (4)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (4)
- maj 2021 (4)
- april 2021 (4)
- mars 2021 (3)
- februari 2021 (4)
- januari 2021 (4)
- december 2020 (5)
- november 2020 (4)
- oktober 2020 (4)
- september 2020 (5)
- augusti 2020 (2)
- juli 2020 (2)
- juni 2020 (1)
- maj 2020 (2)
- april 2020 (2)
- mars 2020 (3)
- februari 2020 (2)
- december 2019 (2)