Varje dag hjälper jag och mina kollegor på kundservice till att svara på frågor från våra kunder. Vissa funderingar återkommer år efter år, medan andra varit extra vanliga just i år. Här är de tio vanligaste frågorna som vi fått under 2021 – och svaren på dem.
Detta är en rätt vanlig fråga, men också klurig att svara generellt på. För det beror på. Kanske har den fastnat på vägen till dig, kanske är den på väg och kanske ska du inte få din räkning denna månad.
Beroende på din elförbrukning får du din räkning varje eller varannan månad. Vi skickar din räkning i början på månaden och om du är ansluten till Kivra, valt mejlfaktura eller E-faktura, får du din faktura inom 1-2 dagar. Har du valt pappersfaktura bör du få fakturan i mitten på månaden.
Är du orolig över att din räkning försvunnit? Då kan du logga in på Mina sidor eller vår app Watter och se dina räkningar. Du kan också kontakta oss på kundservice.
I vår app Watter kan du som kund bland annat följa din elförbrukning, se dina räkningar och jämföra dig mot liknande hushåll. Den finns att ladda ner på Google play och App store.
När du laddat ner Watter kan du logga in med hjälp av det telefonnummer eller mailadress som finns registrerat på dig som kund. Vill du ändra eller lägga till dessa så kan du logga in på Mina sidor med bank-ID eller kontakta oss på kundservice.
Elpriset var under hösten 2021 ovanligt högt och nådde rekordhöga nivåer i december, vilket gjorde att de här frågorna blev mycket vanliga. En kombination av dålig nederbörd och blåst, svårigheter att transportera el, höga priser på gas, kol och utsläppsrätter är några av orsakerna. En mer utförlig förklaring hittar du i artikeln Varför är elpriset så högt? I våra marknadskommentarer sammanfattar vi läget på elmarknaden varje månad.
Läget på elmarknaden och den kalla vintern har också gjort att många ställt frågan: är min elförbrukning normal.
Elförbrukningen varierar beroende på bostadstyp. Villor har generellt en högre elförbrukning och lägenheter lägre, medan radhus har något mitt emellan. Detta beror delvis på storleken på huset, men också på att många villor har el som uppvärmning, medan många lägenheter har fjärrvärme.
I den här artikeln går vi igenom vad som kan ses som normal elförbrukning och vi tittar även närmare på normal elförbrukning för villor. Ett sätt att veta om din elförbrukning är normal är att jämföra den mot liknande hushåll, vilket du enkelt kan göra i vår app Watter.
Denna fråga är alltid återkommande, men har varit extra frekvent när elpriserna varit höga. På startsidan visar vi priserna på våra populäraste elhandelsavtal. Funderar du på om det är läge att teckna fast eller rörligt elavtal kan du alltid ta hjälp av oss på kundservice.
Prenumerera på våra marknadskommentarer för att följa elmarknaden och elpriserna.
Kanske har du hört att elpriset varierar över dygnet? Det är alldeles korrekt, spotpriset sätts timme för timme på den nordiska elbörsen Nord Pool.
Har du ett rörligt månadsavtal hos oss så betalar du dock inte ett nytt pris timme för timme, utan ditt pris sätts per månad utifrån ett månadsmedel av spotpriset. Har du däremot ett timprisavtal med oss så följer ditt elpris elmarknaden varje timme, och du kan påverka din elkostnad genom att anpassa din elförbrukning efter elpriset. Har du ett fast avtal så har du samma elpris per kWh varje månad oavsett vad som händer på elmarknaden.
Anledningen är att du har två elavtal. Ett med ditt elnätsbolag som äger elledningarna där du bor, till dem betalar du en abonnemangsavgift, energiskatt och en överföringsavgift. Energiskatt och överföringsavgift baseras på hur mycket el du använder.
Du har också ett elavtal med ditt elhandelsbolag där du betalar för din elanvändning. Till skillnad från elnätsavtalet kan du själv välja vilka du vill teckna ett elhandelsavtal med.
Ibland kan du ha de båda elavtalen hos samma företag. Till exempel säljer Mölndal Energi elhandelsavtal till hela Sverige, samtidigt som vårt dotterbolag Mölndal Energi Nät äger elnätet i Mölndal och delar av Pixbo. Bor du i Mölndal kan du alltså ha oss både som elnäts- och elhandelsbolag.
Här kan du läsa ett mer utförligt svar på varför du får två elräkningar.
Det är lätt hänt att man glömmer bort vilken typ av avtal man har, livet består ju trots allt av så mycket mer än el och fjärrvärme. Du hittar det lättast på din räkning (sida två), på Mina sidor eller i appen Watter. Är du osäker eller vill se över ditt avtal kan du alltid höra av dig till oss på kundservice.
Intresset för solceller är stort, vilket har märkts bland frågorna vi får. Det kan röra sig om att man vill köpa solceller av oss, vill sälja sin överskottsel eller att man undrar vad man kan få för ersättningar för sin solcellsproduktion.
Här kan du läsa mer om vårt solcellserbjudande.
Här har vi samlat allmänna tips och råd om solceller.
Bor du i vårt elnät och vill koppla in en solcellsanläggning kan du läsa mer här.
Vill du sälja din överskottsel till oss så behöver du först vara elhandelkund hos oss, sedan kan du kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.
De flesta av oss tar elen för givet, det är först när den inte fungerar som vi inser hur beroende vi är av den. På vår avbrottsida lägger vi upp information vid avbrott, både på elnätet och fjärrvärmenätet.
Jag hoppas att du kanske lärt dig något nytt av den här artikeln. Har du en fråga som inte svarats på här så samlar vi de vanligaste frågorna och svaren här.
Är du inte nöjd med temperaturen inne och vill ändra inställningarna för …
Har du koll på att man i ett fjärrvärmeverk, förutom att producera värme, …
Här finns massor bra att läsa