Vad kostar det att ladda en elbil?
Uppdaterad 6 februari 2025
Att välja elbil och ladda den med el från fossilfria källor är nog det klimatvänligaste sättet att köra bil. Men vad säger plånboken? Även om elbilarna vid inköpet har en ganska hög prislapp jämfört med fossilbilarna, måste man ju också räkna in bränslekostnaden för att få en klar bild över totalkostnaden för bilåkandet. Att tanka fossilbilen kostar runt arton kronor litern, men vad kostar det att ladda en elbil – och vilken blir milkostnaden?
Milkostnad – från liter till kilowattimmar
Under de senaste hundra åren har vi vant oss vid att tänka i volym när det gäller bilbränslen. När vi fyller tanken med bensin eller diesel betalar vi för precis så många liter vi fyllt på med, och literpriset är ungefär detsamma oavsett vilken tankstation vi väljer. Vi vet också ungefär hur mycket bensin eller diesel som bilen drar per mil, och med en enkel överslagsberäkning har vi milkostnaden.
Egentligen är det på samma sätt med elbilen, men här är bensintanken utbytt mot batterier och tankens maxvolym motsvaras av batteriernas maximala laddningskapacitet. Bränslet vi fyller på är elektricitet, men mängden räknas inte i liter, utan i kilowattimmar (kWh).
Hur många kWh drar en elbil?
En fossilbil förbrukar vanligen 0,5-1 liter bränsle per mil, och milkostnaden landar därför någonstans på 9-18 kronor beroende på vilken bil man har och hur man kör den.
En elbil förbrukar runt 2 kWh per mil, men förbrukningen varierar beroende på storlek- på bilen, väderförhållanden och körsätt. Är det till exempel väldigt kallt ute så drar elbilen mer än vanligt.
Om man utgår från 2 kWh per mil blir milkostnaden någonstans runt 2,50-25 kronor. Men varför varierar kostnaden så mycket jämfört med fossilbilen? El till elbilen är ungefär som dricksvatten: Tar du ett glas hemma ur kranen kostar det inte mycket, men samma glas vatten på en fin restaurang kan vara dyrt.
Samma el – men olika elpris
Konkurrensen och olika regelverk gör att bensin och diesel kostar ungefär lika mycket var man än tankar fossilbilen – runt femton kronor litern. Och prisskillnaden mellan olika tankstationer är så liten, att det inte ger någon större besparing att välja den ena i stället för den andra.
Men för elbilisten är det inte riktigt samma sak. Kostnaden för att ladda är helt beroende av var och hur hen väljer att ladda bilen.
Ladda hemma med laddbox– billigast
När du laddar bilen hemma med en laddbox betalar du elpriset som står i ditt elavtal. Låt oss anta att din totalkostnad är 1,50 kr/kWh, och din snåla elbil drar 1,6 kWh/mil, då blir din milkostnad cirka 2,50 kr. En mer energikrävande elbil kan dra uppåt 3 kWh/mil vilket ger en milkostnad på ca 4 kr/mil.
Hemmaladdad elbil: 2,50-4 kr/mil.
"Full tank", det vill säga full laddning av ett 100 kWh-batteri kostar alltså cirka 150 kr.
Snabbladda på laddstation – dyrare och dyrast
När du laddar på laddstation blir det genast dyrare. Även om ägaren till laddstationen betalar ungefär samma elpris som du, drivs stationen som en affärsverksamhet med investeringar och kostnader som i slutändan måste täckas av intäkterna. Med den tekniska utrustningen på laddstationen går laddningen snabbare än hemma, och denna bekvämlighet tar man också betalt för. Olika aktörer tar olika pris för laddningen och det brukar variera mellan 3,50-6 kr/kWh. Vissa erbjuder supersnabb laddning, och denna kan kosta uppåt 8 kr/kWh.
Du avgör själv vad det kostar
Om du har en stor energikrävande elbil och laddar den på snabbladdstationer, kan det i värsta fall bli dyrare än att köra fossilbil. Å andra sidan, med en hemladdad energisnål elbil blir driftkostnaden en bråkdel av fossilbilens. Du får för tillfället också en skattereduktion för grön teknik om du väljer att installera en laddbox hemma.
Självklart kan du bli tvungen att ladda på laddstation då och då, till exempel vid längre resor när man behöver ladda fort, eller om du bor i lägenhet där det inte finns elbilsladdning än. Men med lite rutin och planering kan du minimera kostnaderna genom att ladda din elbil hemma eller på jobbet.
Om du dessutom väljer ett avtal med el från fossilfria källor eller laddar från egna solceller slår du två flugor i en smäll – låga driftskostnader för elbilen och minskat klimatavtryck.
Vill du läsa mer om elbilsladdning som rekommenderar jag dig att ladda ner vår guide nedan. Är du nyfiken på våra erbjudanden för laddboxar så hittar du det här.
Allt du behöver veta om elbilsladdning
Rekommenderade artiklar
Vilket elavtal ska jag med elbil välja?
Antalet elbilar ökar och en stor del av dem laddas i hemmen. I den här …
Martin Jellvert 18 jan, 2025
Smart elbilsladdning – vad är det och hur fungerar det?
Elbilar blir alltmer populära i Sverige och många vill ladda sina elbilar …
Andreas Porslund Ottestrand 23 mar, 2024
Mer att läsa i bloggen.
Här finns massor bra att läsa
Populärt
Ämne
- Elpriser och elmarknaden (42)
- Solenergi (38)
- Spara el (35)
- Elfordon (28)
- Elavtal (23)
- Elsäkerhet (22)
- Fjärrvärme (22)
- Elförbrukning (20)
- Strömavbrott (14)
- Elkostnad (11)
- Elnät (11)
- Spara energi (10)
- Hållbarhet (9)
- Belysning (5)
- Elmätarbyte (4)
- Det uppkopplade hemmet (3)
- Flytta (3)
- Stödtjänster (3)
- jubileum (3)
- effektavgift (1)
Författare
- Anders Averdal (23)
- Rikard Nylander (16)
- Henrik Dalman (14)
- Karin Ekh (14)
- Daniel Gustafsson (11)
- Henrik Lyngåker (11)
- Alexander Ehrensvärd (11)
- Mattias Sjöstrand (11)
- Maria Hast (8)
- Jonas Kalén (7)
- Maria Åberg (7)
- Rebecca Sinnerstedt (6)
- Rasmuz Agrell (6)
- Caroline Nyquist Alvarez (6)
- Klas Dahte (6)
- Per Salomonsson (6)
- Calle Eriksson (6)
- Magnus Ivarsson (6)
- Oskar Finnerman (5)
- Claes Kvist (5)
- Antoinette Savhammar (4)
- Per Bergqvist (4)
- William Blomström (3)
- Fredrik Håkansson (3)
- Alexander Karlsson (3)
- Lena Olsson Ingvarson (3)
- Martin Jellvert (2)
- Fredrik Lundmark (2)
- Andreas Porslund Ottestrand (2)
- Niklas Johansson (2)
- Anna Lundeen (1)
- Zarah Samuelsson (1)
- Peyruze Özmen (1)
- Philip Hägglund (1)
- Victor Abrahamsson (1)
- Gunilla Le Dous (1)
- Hans-Olof Engvall (1)
- Per Hoflund (1)
- Hanna Olvenmark (1)
- Arnes Palalija (1)
- Leif Viklund (1)
- Stefan Wernborg (1)
Arkiv
- mars 1, 2025 (3)
- februari 1, 2025 (1)
- januari 1, 2025 (3)
- december 1, 2024 (1)
- november 1, 2024 (1)
- oktober 1, 2024 (2)
- september 1, 2024 (2)
- augusti 1, 2024 (2)
- juli 1, 2024 (2)
- juni 1, 2024 (1)
- maj 1, 2024 (1)
- april 1, 2024 (2)
- mars 1, 2024 (2)
- februari 1, 2024 (2)
- januari 1, 2024 (2)
- december 1, 2023 (2)
- november 1, 2023 (3)
- oktober 1, 2023 (1)
- september 1, 2023 (3)
- augusti 1, 2023 (2)
- juli 1, 2023 (2)
- juni 1, 2023 (3)
- maj 1, 2023 (1)
- april 1, 2023 (3)
- mars 1, 2023 (1)
- februari 1, 2023 (4)
- januari 1, 2023 (2)
- december 1, 2022 (3)
- november 1, 2022 (3)
- oktober 1, 2022 (5)
- september 1, 2022 (4)
- augusti 1, 2022 (2)
- juli 1, 2022 (2)
- juni 1, 2022 (2)
- maj 1, 2022 (2)
- april 1, 2022 (3)
- mars 1, 2022 (4)
- februari 1, 2022 (3)
- januari 1, 2022 (5)
- december 1, 2021 (3)
- november 1, 2021 (3)
- oktober 1, 2021 (5)
- september 1, 2021 (3)
- augusti 1, 2021 (5)
- juli 1, 2021 (3)
- juni 1, 2021 (4)
- maj 1, 2021 (5)
- april 1, 2021 (4)
- mars 1, 2021 (4)
- februari 1, 2021 (4)
- januari 1, 2021 (5)
- december 1, 2020 (4)
- november 1, 2020 (4)
- oktober 1, 2020 (5)
- september 1, 2020 (3)
- augusti 1, 2020 (4)
- juli 1, 2020 (4)
- juni 1, 2020 (4)
- maj 1, 2020 (4)
- april 1, 2020 (6)
- mars 1, 2020 (5)
- februari 1, 2020 (5)
- januari 1, 2020 (4)
- december 1, 2019 (4)
- november 1, 2019 (5)
- oktober 1, 2019 (3)
- september 1, 2019 (3)
- augusti 1, 2019 (5)
- juli 1, 2019 (4)
- juni 1, 2019 (4)
- maj 1, 2019 (2)
- april 1, 2019 (3)