Även om det går att ladda elbilen utan laddbox gör du ändå klokt i att skaffa en. Det handlar både om säkerhet och att kunna ladda din bil effektivare. Men det är inte bara att köpa en laddbox och börja ladda. Den måste installeras, och så här går det till.
De flesta elbilar levereras med en kabel som kan användas för att ladda bilen från ett vanligt eluttag. Men även om det går att ladda på det här viset, är det ändå ingen bra idé. Som tillfällig lösning kan det vara okej, till exempel om du är på resa och övernattar hos någon, men när din elbil står på laddning natt efter natt därhemma, speciellt i garaget, bör du titta på en bättre lösning. En elbil behöver ändå laddas regelbundet.
Vägguttagen i hemmet är inte gjorda för att tåla hög belastning under lång tid. När du laddar elbilen i ett vanligt vägguttag får detta hög belastning under flera timmar. Detta ökar risken för överhettning i kontaktpunkterna, som i sin tur kan göra att det börjar brinna. När du laddar från ett vanligt vägguttag kan du inte styra laddningen, till exempel med schemaläggning, och dessutom går laddningen långsamt.
Elsäkerhetsverket avråder till och med från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. Och om man ändå gör det, ska det ske med uppsyn.
En långsam, riskabel laddning som man måste övervaka är ingen bra lösning för att ladda elbilen därhemma. Det är därför du bör skaffa en riktig laddstation, till exempel en laddbox.
Med laddboxen kan du ladda elbilen både snabbare, effektivare och bekvämare – men framför allt säkrare. De flesta laddboxar går även att koppla till en app, för den som vill ha extra koll och ladda smartare.
Den medföljande laddkabeln begränsar laddningen till 10A (2,3kW). Med laddboxen kan du ladda med högre effekt så att laddningen går mycket snabbare. Laddboxen har också inbyggda funktioner för kommunikation med batteriet så att den känner av när batteriet är fullt och kan avbryta laddningen. Den kan också upptäcka olika fel och ge dig varningar om dessa. Du kan själv styra laddboxen för att styra laddningen, till exempel genom att schemalägga laddning eller ladda med solel, och du kan ofta också se hur mycket elektricitet som förbrukas av just elbilen. Detta kan vara bra om du vill ha separat koll på elkostnaderna för hushållet respektive elbilen.
Laddboxen är helt enkelt konstruerad för just det här ändamålet – att ladda elbilen säkert och effektivt i hemmet. Men det är inte bara att åka och köpa en. Laddboxen kräver separat installation och att du väljer rätt typ av laddbox för er bil.
Laddboxen ansluts med separat kabel direkt till fastighetens elcentral, och för att uppfylla säkerhetskraven måste laddboxen skyddas av separat säkring och en jordfelsbrytare (vissa laddboxar har inbyggd jordfelsbrytare). Installationsjobbet brukar ta ett par timmar, men det kan ta längre tid om du behöver gräva ner kabeln.
Själva installationen får du dock inte göra själv, utan den måste göras av en certifierad elektriker. För att du ska få skattereduktion på 50 procent av kostnaden måste installationen göras av leverantören som du köper laddboxen av.
Troligen har du en 20A huvudsäkring och detta brukar vara tillräckligt för att installera en 16A laddbox. Om du har en klenare huvudsäkring kan du överväga att byta till 20A. Kontakta då ditt elnätsbolag så får du råd och hjälp. Du kan också fundera på en laddbox med lastbalansering. Med lastbalansering riskerar du inte att överbelasta huvudsäkringen.
Med fast installation av laddbox får du en Mode 3-installation, alltså den högsta säkerhetsklassen för elbilsladdning. Du kan sova tryggt när du vet att elbilen står och laddar på allra effektivaste och säkraste sättet – men minimal risk för överbelastning, kortslutning eller brand.
Elbilar blir alltmer populära i Sverige och många vill ladda sina elbilar …
Har du en elbil eller funderar du på att skaffa en? Inflation och höga …
Här finns massor bra att läsa