Uppdaterad 19 januari 2024
Kan man använda elbilen som ett batteri? Det har länge talats om potentialen med Vehicle to Grid (V2G) - ett sätt att överföra ström från elbilens batteri till elnätet eller hemmet. Här går jag igenom hur det fungerar, vilka fördelar som finns och hur nära vi är att det blir verklighet.
En växande mängd elbilar är anslutna till elnätet för att laddas under stora delar av dygnet. Det är här Vehicle to Grid, förkortat V2G, kommer in.
Vehicle to Grid innebär att bilen förutom att ladda också kan mata ut el på elnätet eller till hemmet vid behov, så kallad tvåvägsladdning. På så sätt kan elbilens batteri användas som ett extra energilager.
V2G fungerar genom att elbilen, när den är inkopplad på en laddstation, på ett intelligent sätt länkas till elnätet. Ett energihanteringssystem (EMS) koordinerar automatiskt in- och utförsel av energi från batteriet utifrån behovet hos elsystemet. På så sätt hjälper elbilsbatteriet till att hålla elsystemet i balans.
Det kan också vara ett energihanteringssystem som är kopplat till hemmet och elanvändningen där. Då handlar det snarare om att optimera hemmets elanvändning till exempel utifrån elpriset eller om man har solceller.
Under 2022 var 32 procent av alla nyregistrerade bilar elbilar enligt SCB. 96 163 nya elbilar registrerades under året vilket innebar att det vid årsslutet fanns 197 709 registrerade elbilar.
2023 ser ut att bli ett ännu starkare år för elbilen. Under oktober månad var 37 procent av de nyregistrerade bilarna elbilar och 22 procent var laddhybrider. Laddbara bilar utgör alltså majoriteten av de nyregistrerade bilarna. I skrivande stund rullar över 500 000 laddbara bilar på våra vägar.
I takt med att elbilarna ökar så ökar också potentialen i att använda dem som extra energilager genom V2G.
I takt med att energi från förnybara källor blir alltmer vanligt i samhället, uppstår nya utmaningar med att få kontinuerlig tillgång på energi. Vinden blåser när den blåser och solen skiner när den skiner, kort och gott.
Detta har bland annat skapat utmaningar för elnätet som alltid måste vara i balans och ha rätt frekvens för att fungera. Därför har det blivit allt vanligare med balanstjänster och flextjänster av olika slag som stöttar elsystemet. Till exempel har vi på Mölndal Energi nät deltagit i Effekthandel Väst, där företag kunnat sälja sin effekt genom att tillfälligt dra ner på sin elförbrukning eller putta in el på elnätet.
Det går inte som privatperson att sälja sin effekt på en sån marknad då man har för lite effekt att sälja. Däremot kan en så kallad aggregator samla ett större antal elbilsägare så att man tillsammans har tillräckligt med effekt för att göra skillnad.
Med balanstjänster kan man bidra till ett stabilt elnät, göra en insats för miljön och samtidigt tjäna en peng. Här finns det en stor potential för elbilar att göra skillnad.
I skrivande stund använder vi inte V2G i Effekthandel Väst, men vi tar ändå hjälp av elbilar. Istället för att bidra med ström från elbilsbatteriet så pausas laddningen tillfälligt när belastningen på elnätet är högt.
Att pausa eller flytta sin laddning på detta sätt kallas V1G, flex eller smart laddning.
Ibland används V2X som en synonym till V2G men det är också ett paraplybegrepp som syftar på kommunikation mellan fordonet och allt som påverkar eller kan påverkas av fordonet. Det kan till exempel vara fotgängare och infrastruktur, men också elnätet, andra elbilar eller hemmet.
Vehicle to Home innebär att man har en tvåvägsladdning till sitt hushåll för att optimera sin elanvändning. Man använder helt enkelt elbilen som ett batterilaget till sitt hus. V2H spås vara det som kommer realiseras först. Anledningen är att det är färre aktörer som är involverade, det är bara du själv som villaägare och ett system som kan automatisera V2H processen.
Har du solceller och elbil skulle du med V2H kunna utnyttja din solel i högre grad, precis som med ett solcellsbatteri. Du skulle kunna ladda elbilen med solcellsel när det produceras mycket och putta tillbaka strömmen från elbilen när solen gått ner.
Med V2H skulle du också kunna sänka din elkostnad genom att ladda elbilen när elpriset är lågt och skicka ström till hemmet när elpriset är högt.
Vehicle to building liknar Vehicle to Home i att man kopplar elbilens batteri till en byggnads elsystem. V2B kan dock involvera större byggnader och fler bilar, till exempel en kontorsbyggnad. Fördelarna är samma som med V2H, men det kan också användas för att exempelvis dämpa effekttoppar. Man skulle också kunna använda elbilarna som reservkraft vid ett strömavbrott.
Utmaningen med V2B är att hitta en affärsmodell som gynnar alla inblandade parter.
Bidirektionell laddning betyder tvåvägsladdning och används ofta synonymt med V2G. Skillnaden är att bidirektionell laddning syftar på laddning åt båda hållen, både mot bil och nät, medan V2G bara syftar på elöverföring från elbilen till nätet.
Det finns många olika fördelar med de olika varianterna av Vehicle to Grid, du kan bland annat:
Visst låter det fantastiskt, då är det bara att tuta och köra eller? Nja, inte riktigt. För även om det talats om V2G länge så saknas det fortfarande affärsmodeller och standarder för att du enkelt ska kunna koppla upp dig.
Men nu verkar vi vara nära. I slutet av sommaren släpptes en rapport av Power Cirkle i samarbete med Energiföretagen som visar att tekniken börjar komma på plats. Enligt en av författarna av rapporten förväntas det finnas lösningar på plats på marknaden inom tre år, och standardprodukter inom fem år. Två anledningar till att det nu ser ut att ta fart är att kostnaden för laddboxar minskat och att behovet för V2G har ökat.
Författarna påpekar att det skulle behövas pilotstudier i större skala för att se hur teknik och affärsmodeller fungerar i praktiken. De pilotprojekt som gjorts i Sverige har hittills främst varit i mindre skala. Exempelvis Kungsbacka kommun 2018 där tio Nissan Leaf-bilar delade med sig av ström till kommunhuset.
Är du intresserad och vill vara redo att hoppa på tåget när det kommer? Då är det två saker du bör tänkta på: att både ha en laddbox och en elbil som möjliggör V2G och V2H.
De flesta stora biltillverkare rullar nu ut elbilar med stöd för V2G tekniken, till exempel Volkswagen, Nissan, Volvo, Kia, Renault och Hyundai. Några modeller som redan idag har denna teknik är Kia EV6, Kia Niro EV, Hyundai Ionic 5 och Nissan Leaf.
När det kommer till laddboxar så har det kommit en ISO standard att hålla utkik efter: ISO 15118-20. Exempel på laddboxar som har standarden och stödjer V2G är Garo Entity Compact och Pro, Zaptec Pro, Charge Amps Aura, Wallbox Quasar 2 och DEFA Power.
Detta är exempel som finns i skrivande stund, men det kommer ständigt nya modeller ut på marknaden så håll ögonen öppna.
Om tekniken byggs ut i stor skala kan det få stor betydelse för både elbilsägare och elnätet i framtiden. Vi har som sagt redan idag 500 000 laddbara bilar på våra gator. Om vi skulle kunna använda deras sammanlagda batterikapacitet som en energiresurs skulle vi verkligen få en kraftreserv att räkna med.
Vi lever i en spännande tid där teknikutvecklingen tar snabba kliv framåt, en utveckling som jag ser fram emot att följa tätt.
Elbilar blir alltmer populära i Sverige och många vill ladda sina elbilar …
Har du en elbil eller funderar du på att skaffa en? Inflation och höga …
Här finns massor bra att läsa