Alla elmätare ska bytas innan 2025
Regeringen har bestämt att alla elmätare i Sverige ska vara redo att möta en mer energikrävande framtid senast 2025. De nya mätarna kommer att göra det lättare för dig att styra din elanvändning.
Regeringen har bestämt att alla elmätare i Sverige ska vara redo att möta en mer energikrävande framtid senast 2025. De nya mätarna kommer att göra det lättare för dig att styra din elanvändning.
Vi kommer att genomföra bytet i olika etapper. Tiderna är ungefärliga och etapperna kommer överlappa varandra något. Innan ditt mätarbyte sker kommer du få information om dag och tid via post, mail och/eller sms.
Etapp 1 Nordöstra Mölndal och Pixbo, maj-augusti 2023.
Etapp 2 Sydvästra Mölndal, juli-november 2023.
Etapp 3 Nordvästra Mölndal, september-december 2023.
Etapp 4 Centrala/norra Mölndal, (Lackarebäck) november 2023-april 2024.
Etapp 5 Centrala Mölndal, januari-maj 2024.
Etapp 6 Mätare av typen Landis+Gyr E360, maj-december 2024.
Inför mätarbytet är det viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig, så att vi kan hålla dig uppdaterad. Så här gör du för att kontrollera dina kontaktuppgifter:
Mätarbytet utförs av vår samarbetspartner OneCo. Vi kommer att kontakta dig i god tid med tid för bytet och mer praktisk information.
När mätaren byts kommer det bli ett kortare strömavbrott. Sitter mätaren i huset behöver du vara hemma för att släppa in montören. Läs mer i vanliga frågor och svar nedan.
Den nya mätaren har ett kundgränssnitt där man kan ta ut realtidsdata (s.k. HAN-port eller P1-port).
Kontakta vår kundservice om du vill ha hjälp med att öppna HAN-porten. Ange person- eller kundnummer och adress för snabbare ärendehantering.
Den nya elmätaren Kamstrup OMNIA® e-meter har många fördelar:
De bidrar också till ett mer driftsäkert nät med färre avbrott och en flexibel elmarknad som kan hantera den ökade mängden förnybar och väderberoende el. Här hittar du en kortare guide (svenska) och instruktionsmanualen för Kamstrup OMNIA® e-meter (engelska).
Vi har blivit uppmärksammade på att det finns bedragare som ringer våra kunder och vill boka tid för elmätarbyte. Vi utreder nu händelsen.
Vårt elmätarbyte genomförs av oss eller vår samarbetspartner OneCo. Alla montörer ska kunna legitimera sig och de kommer i bilar med OneCo- och Mölndal Energi-logga på.
Vår samarbetspartner OneCo gör aldrig oanmälda invändiga elmätarbyten. När vi behöver byta en elmätare som sitter inomhus så skickar vi alltid brev och/eller mail i god tid före mätarbytet. Varken vi eller vår samarbetspartner ringer upp dig för att boka en tid, så länge du inte missat din tidsbokning. Om någon knackar på dörren utan att du i förväg fått en skriftlig avisering ber vi dig kontakta oss.
Har du frågor om tid för ditt elmätarbyte ring OneCo på 0771-250 350. Har du andra frågor om elmätarbytet eller känner dig osäker på vad som gäller kan du alltid kontakta vår kundservice på 031-86 65 40
Under perioden 2020-2023 satte vi upp cirka 1700 mätare av typen ”Landis+Gyr E360”. Dessa kommer vi att byta ut till vår nya modell, Kamstrup OMNIA e-meter. Bytet kommer att göras mellan maj och december 2024. Anledningen till att vi byter ut denna mätare är för att få ett enhetligt system för samtliga elmätare i vårt elnät.
Den nya mätaren har ett kundgränssnitt där man kan ta ut realtidsdata (s.k. HAN-port eller P1-port).
Kontakta vår kundservice om du vill ha hjälp med att aktivera porten. Ange person- eller kundnummer och adress för snabbare ärendehantering.
Majoriteten av dagens 23 000 elmätare i Mölndal sattes upp 2007-2009 och nu är det dags att byta dessa igen. På uppdrag av regeringen har Energimarknadsinspektionen tagit fram så kallade funktionskrav för framtidens elmätare och innan 2025 måste alla elmätare vara utbytta. Följande sju krav gäller för elmätarna:
Elmätarna kommer från mätleverantören Kamstrup. Mätarbytet kommer genomföras av vår samarbetspartner OneCo. OneCo kommer även ansvara för planering och kundkontakt under projektets gång.
För din trygghet så är det ett krav att alla montörer som utför mätarbytena kan legitimera sig. Alla montörer pratar svenska och kan även prata engelska vid behov.
Vid själva mätarbytet bryts strömmen en kort stund. Det kan variera beroende på hur mätaren sitter men i vanliga fall brukar det ta cirka 10 minuter. Har du någon känslig utrustning så kan det vara bra att stänga av den innan mätarbytet.
Privatperson med elmätaren inomhus (t.ex. en villa eller radhus)
OneCo kommer kontakta dig och meddela en tid då en person i hushållet (18 år eller äldre) behöver vara hemma för att släppa in montören som utför mätarbytet. Om inte tiden passar kommer man ha möjlighet att boka om.
Privatperson med elmätare utomhus (t.ex en villa eller radhus med fasadmätarskåp)
OneCo kommer meddela dig när bytet kommer ske och om ingen ombokning från dig sker så kommer montören åka ut under utsatt tid och utföra mätarbytet. Montören knackar på innan bytet så att du är förberedd på det korta strömavbrottet om någon är hemma i hushållet.
Privatperson som bor i flerfamiljshus (t.ex. en lägenhet)
Nästan alla elmätare i flerfamiljshus sitter i källare eller nischer i trappuppgångarna. OneCo kommer i detta fall sätta upp information i trapphuset någon vecka innan mätarbytet äger rum så att du kan vara förberedd för det kortare strömavbrottet.
Elmätare hos företag
Det kan variera hur bokningen för företag går till beroende på om företaget huserar i ett flerfamiljshus, företagskomplex eller kommunala byggnader som t.ex. skolor och idrottshallar. Information om detta kommer ske i god tid innan bytet så du har möjlighet att styra när mätarbytet och därmed strömavbrottet kommer ske.
Du behöver inte göra något just nu. Men gå gärna in på Mina sidor och kontrollera så att dina kontaktuppgifter är korrekta.
När det är dags för mätarbytet så är det bra om du kan se till så att det är lätt för montören att komma fram till elmätaren. Detta gäller framför allt dig som har elmätaren inomhus men det är även viktigt om du har elmätaren i eller bredvid förråd till exempel.
Sitter elmätaren inne i huset så behöver en person (över 18 år) vara hemma i hushållet för att släppa in montören inför mätarbytet. Om tiden du får inte passar så kan du boka om den.
Vid själva mätarbytet bryts strömmen en kort stund. Det kan variera beroende på hur mätaren sitter men i vanliga fall brukar det ta cirka 10 minuter. Har du någon känslig utrustning så kan det vara bra att stänga av den innan mätarbytet.
Ja, när vi byter elmätaren så bryts strömmen en liten stund. Standard är att montören använder kundströmbrytare för att stänga av strömmen i stället för att skruva ur huvudsäkringarna en och en. Detta är generellt bättre om du har någon elektrisk apparat (t.ex. vissa bergvärmepumpar) som kan vara känslig för avbrott.
Tänk på att det är bra att kontrollera och motionera din kundströmbrytare lite då och då (minst en gång per år) för att se att den fungerar bra.
Den nya elmätaren kommunicerar med Narrowband-IoT och/eller LTE-M som är en relativt ny kommunikationsteknik. Det sitter en inbyggd kommunikationsmodul i mätaren som via Telias basstationer samlar in all data från mätaren och sen skickar vidare dessa till Mölndal Energi Näts insamlingssystem.
Arbetet med att byta elmätare utförs av montörer från vår samarbetspartner OneCo. Samtliga montörer ska kunna legitimera sig. Alla montörer pratar svenska och kan även prata engelska vid behov.
Nej, det räcker inte att bara ett barn är hemma. När vi ska byta elmätare hos dig måste en person som är minst 18 år vara hemma.
Nej, bytet av elmätare är kostnadsfritt för dig som kund.
Nej, samtliga lågspänningskunder till Mölndal Energi Nät ska få en ny mätare för att vi ska kunna leva upp till de nya kraven.
Har du nyligen fått din elmätare utbytt till en mätare som uppfyller regeringens krav så kommer vi inte att byta ut din mätare.
Mätarbytet omfattar inte heller högspänningskunder (vilket innebär enstaka större företagskunder).
Nej, om ni har kollektivmätning så ansvarar din förening över dessa mätare och de kommer inte bytas av oss. Det är endast er fastighetsmätare som i de flesta fall behöver bytas och er förening kommer få info om detta.
Bor du i lägenhet, samfällighet eller BRF så sitter din elmätare ibland i ett separat utrymme som hyresvärden/föreningen har tillgång till, till exempel en källare eller änden på radhuset. Vi har då kontakt med hyresvärden/föreningen för att komma åt och byta elmätaren, men informerar även dig som hyresgäst/medlem inför bytet.
Vill du ha tillgång till din elmätare för att till exempel kunna koppla in en dongel i P1-porten och få realtidsdata? Kontakta hyresvärden/föreningen för att få tillgång till din elmätare. Tänk på att de flesta donglar kommunicerar via Wifi vilket kan vara svårt om mätaren inte sitter i anslutning till din bostad. Glöm inte att meddela oss på Mölndal Energi om vi ska öppna din P1 port.
Den nya elmätaren är utrustad med en P1-port som automatiskt spänningsförsörjs med 5 Volt från mätaren. Inget extern modul krävs alltså för detta (som för den äldre varianten av Kamstrupmätare).
Elmätaren tillåter dig som kund att i nära realtid ta ut mätvärden om din egen elanvändning. Detta är värdefullt om du har smart teknik i ditt hem eller en laddbox som du kan lastbalansera.
En del nätbolag i Sverige har redan bytt ut sina elmätare och de som var tidiga med detta använde oftast mätare med en så kallade HAN-port och RJ45-utgång. Detta är samma lösning som används i bland annat Norge där man redan har bytt ut alla elmätare.
Energiföretagen Sverige har senaste åren tagit fram ett förslag där alla nya elmätares kundgränssnitt ska baseras på den holländska P1-standarden. Detta innebär att majoriteten av de mätare som sätts ut nu och fram till 1 januari 2025 kommer ha en P1-port med en så kallad RJ12-utgång.
Vi har valt mätaren Kamstrup OMNIA® e-meter som har en P1-port.
P1-porten kan du använda för att ta ut nära realtidsvärden (max 10 sekunders fördröjning) från elmätaren. Då kan du följa din nuvarande förbrukning, strömmar och spänningar på alla faser.
Detta kan nyttjas av en lastbalanserare som kan styra din laddbox till att minska effekten när det är risk för att en eller flera av dina säkringar ligger nära max eller om man vill ladda på ett smart sätt med hänsyn till elpriset. Smarta hemlösningar med till exempel Home Assistant blir och mer och mer populärt.
Kontakten är ett modularuttag av typen RJ12.
Nej, det kostar dig ingenting. Mölndal Energi Nät tar heller inga avgifter för aktivering eller inaktivering av P1-porten.
P1-porten är enligt regelverket stängd när elmätaren sätts upp. Du behöver som kund kontakta vår kundservice för att aktivera P1-porten.
P1-porten drivs med 5 Volt så det är inga farliga spänningar eller strömmar genom porten. Endast envägskommunikation är möjlig genom porten så det går alltså endast att läsa av information ur elmätaren men inte ladda upp någon data in i elmätaren via P1-porten.
Porten är stängd enligt myndighetskrav och öppnas endast upp om kund så begär. En aktiv port har kunden själv ansvar för att begränsa fysisk åtkomst till.
Mölndal Energi Nät ansvarar över att öppna och stänga P1-porten på din begäran. Om du har kontaktat oss och vi har öppnat P1-porten, och det ändå inte fungerar så får du kontakta försäljaren av produkten.